Volgens BP tankt 15% van haar klanten BP Ultimate. Volgens Total tankt 11,2 %
van de klanten Excellium. Shell zegt dat een op de zes verkochte liters
V-Power is. Over het aantal klanten doet Shell geen uitspraak. Geven deze
mensen het goede voorbeeld, of laten ze zich een oor aan naaien?

TNO heeft in opdracht van BP onderzoek gedaan naar de werking van BP
Ultimate. Hieruit blijkt dat het op zich aantoonbaar is dat deze brandstof
je motor schoner maakt. Er zijn bestanddelen toegevoegd die eventuele
aanslag in je motor verwijderen. Wat je hieraan hebt, is echter niet
helemaal duidelijk. Als je bijvoorbeeld al een brandschone motor hebt, heb
je er weinig aan.

Heb je een vieze motor, dan maakt de brandstof hem schoner – als je tenminste
lang genoeg met de brandstof rijdt. Lang genoeg is hier, volgens TNO enkele
duizenden kilometers dit hangt van je auto af. Of het fijn is om een schone
motor te hebben, is vervolgens ook nog de vraag. "Een licht
verontreinigde motor kan nog steeds goed functioneren, wellicht is er zelfs
rekening mee gehouden in het ontwerp van de motor," aldus een
woordvoerder. Volgens de producenten rijdt een auto met een schone motor
echter merkbaar beter.

Of de BP Ultimate ook beter is voor het milieu en of je er meer
kilometers per tank mee kunt rijden, wordt door TNO heel bewust in het
midden gelaten. Je brandstofgebruik hangt namelijk af van het type en de
leeftijd van de auto, de weersomstandigheden, je rijstijl etc. Als je vaak
optrekt, verbruik je meer brandstof dan als je lange stukken rijdt. Hierdoor
is het lastig een potentieel kleine vermindering van het brandstofgebruik
aan de brandstof toe te schrijven.

Volgens Total blijkt uit Frans en Belgisch Onderzoek dat gebruik van Total
Excellium zorgt voor een brandstofbesparing van 3,7% en een vermindering van
de CO2-uitstoot van 3,7%.

"Je moet ervan uitgaan dat wat de producenten zeggen waar is,"
zegt universitair hoofddocent Michiel Makkee verbonden aan de TU in Delft, "maar
door die afname van de CO2-uitstoot moet je niet in de luren laten leggen.
Als het brandstofgebruik met 3,7% afneemt, neemt de CO2-uitstoot dat ook."

De premiumbrandstoffen zijn verkrijgbaar in een ongelode variant en in diesel.
Naast reinigende bestanddelen bevat de ongelode variant een hoger
octaangetal en de diesel een hoger cetaangetal dan standaardbrandstoffen.

Het cetaangetal in diesel zegt iets over de snelheid waarmee de
brandstof tot zelfontbranding komt. Dat is belangrijk omdat diesel spontaan
tot ontbranding moet komen zodra hij in de motor wordt ingespoten. Een hoger
cetangetal is in principe dus beter. Kenners zeggen dat het fijner rijdt.

Benzine moet juist niet te snel ontbranden. Het octaangetal in benzine zegt
hier iets over. Het is echter niet per definitie zo dat een motor beter
werkt naarmate het octaangetal hoger is. De meeste motoren staan ingesteld
op een bepaald ontbrandingsmoment. Je hebt dan alleen iets aan een brandstof
met een hoger octaangetal als er een sensor in je motor zit die kijkt wat
voor brandstof erin zit. De meeste auto's hebben dat niet. Volgens Shell kan
zo'n motor ettelijke procenten schelen. Het bedrijf kaatst de bal de door
naar de autoindustrie.

De vraag is nu dus eigenlijk of hoeveel energie het toevoegen van de
extra componenten aan de brandstof kost. Kost dat meer dan de eventeel te
behalen besparing van een paar procent dan kun je de premiumbrandstof beter
links laten liggen. Volgens Total kost het maken van Excellium nauwelijks
extra energie. Er worden weliswaar extra additieven toegevoegd, maar bij
gewone brandstof worden ook toevoegingen gedaan.

Shell is wat preciezer. "Normaal gaat van de 100 liter ruwe olie die de
raffinaderij binnenkomt 6 procent op aan de productie. Bij V-power is dat
6,18 procent." De mogelijke energiebesparing van een paar procent
blijft dus overeind.

Negatieve effecten van premiumbrandstoffen kunnen deskundigen overigens
ook niet noemen. Het enige negatieve is dus dat ze zo tussen de 4,5 en 7
cent per liter duurder zijn dan gewone euro 95/98 of diesel.

Of dit de moeite waard is? Premium brandstoffen hebben effect, maar wel een
klein effect. In het beste heb je een paar procent minder brandstof nodig.
Ook wordt je motor schoner. Wat dit je waard is, moet je zelf bedenken.

Baat het niet, dan schaadt het, zou je kunnen zeggen, maar er zijn
betere manieren om brandstof te besparen. Door bijvoorbeeld je
airconditioning uit te zetten, zegt de site Het
Nieuwe Rijden
, kan je tot 25 procent besparen.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl