Je hebt vast wel eens naar buiten gekeken tijdens een vliegreis naar de vleugels van het toestel.  Heb je je ooit afgevraagd waarom het uiteinde van de vleugels omhoog is gebogen? Wij hebben het antwoord.

Dit zijn de zogenaamde ” winglets “, ze behoren tegenwoordig tot de standaarduitrusting van veel nieuwe vliegtuigen.

De uitleg van de werking van deze winglets is vrij technisch. Daarom vertelt Robbert Gregg, verantwoordelijk voor de aerodynamica van Boeing-vliegtuigen, op een toegankelijke manier wat ze precies doen.

Heel simpel gezegd: ze zorgen voor minder weerstand bij het vliegen, wat betekent dat de motor minder hard hoeft te draaien. Dit resulteert logischerwijs in een lager brandstofgebruik, lagere CO2-uitstoot en lagere kosten voor de vliegtuigmaatschappijen.

De Amerikaanse vliegtuigfabrikant Boeing beweert dat de winglets op de modellen 757 en 767  vijf procent brandstof besparen en tevens de CO2 uitstoot met vijf procent verminderen.

Boeing claimt dat als ze op 58 vliegtuigen van het type 767 winglets installeren, er jaarlijks bijna twee miljoen liter kerosine kan worden bespaard.

Werking en voordelen winglets

Hieronder de uitleg over de precieze werking van het omhoog gebogen uiteinde van de vleugel.

Onder een vliegtuigvleugel heerst overdruk, en boven een vleugel heerst onderdruk. Aan het einde van de vleugel verplaatst de lucht zich van onder de vleugel naar boven de vleugel.  Hierdoor ontstaan luchtwervelingen aan het eind van de vleugel.

Hoe sterker de luchtwerveling, hoe groter de luchtweerstand. De energie die het kost om deze weerstand te overwinnen zorgt voor extra brandstofverbruik. Winglets beperken plaatselijk deze luchtwervelingen, zodat de luchtweerstand afneemt.

Foto: Mike Nudelman/Business Insider              

"In plaats van de winglets te installeren om de weerstand te verminderen, kan je ook de vleugels langer maken", aldus Gregg.

Maar dan ontstaat het probleem dat veel vliegvelden te weinig gates hebben voor vliegtuigen met langere vleugels. Die zijn zo gemaakt dat de kleinere vliegtuigen, die vooral binnenlandse vluchten doen, zoals de Boeing 737 en 757, bij de gate kunnen parkeren.

Niet alle nieuwe vliegtuigen maken gebruik van de winglets. De veel gebruikte Boeing 777 opereert standaard vanaf terminals die zijn gebouwd voor de grotere vliegtuigen. Bij dit vliegtuig kunnen de vleugels wel langer gemaakt worden.

Winglets zijn niet nieuw

Je zou het misschien niet denken maar winglets bestaan al sinds 1976. Sindsdien is men bezig met de perfectionering, zowel qua uiterlijk als qua functionaliteit.

De eerste generatie werd onder andere gemonteerd op de Boeing 747-400. Hierdoor werd tweeënhalf tot drie procent minder brandstof gebruikt vergeleken met dezelfde vliegtuigen die geen gebruik maakten van de gebogen vleugels.

De tweede generatie bespaarde vier tot zes procent brandstof. De derde generatie zorgt weer voor één tot twee procent meer besparing ten opzichte van de tweede generatie.

De Boeing 777 heeft geen winglets. Foto: Boeing

 LEES OOK: De 12 beste en meest punctuele luchtvaartmaatschappijen ter wereld – met 2 Nederlandse