Hoewel sommige luchtvaartmaatschappijen constant goede recensies krijgen, zullen een aantal maatschappijen in deze lijst je wellicht verbazen. Waaronder een verrassende Nederlandse.

De app AirHelp die passagiersbelangen behartigt en strijdt voor compensatie bij vertragingen heeft zijn Airline ranking 2017 bekend gemaakt, de vijfde sinds het bedrijf in 2015 begon met overzichten.

De ranglijst van AirHelp van 86 luchtvaartmaatschappijen is een van de meest veelomvattende in zijn soort en heeft de beoordelingscriteria opgesplitst in drie kerncategorieën:

Kwaliteit en service: AirHelp kijkt via Skytraxresearch.com in detail naar de kwaliteit van een luchtvaartmaatschappij zowel op de grond als in de lucht. Daaronder de service op de luchthaven, de lounge-faciliteiten, de stoelen, de maaltijden aan boord, het entertainmentprogramma, het comfort en het cabinepersoneel.

Punctualiteit: Het bedrijf heeft onderzocht hoeveel vluchten er in de periode december 2016 tot maart 2017 op tijd kwamen.

Afhandeling van claims: Hoe efficiënt de luchtvaartmaatschappij klachten en claims voor schadevergoeding afhandelt, hoe snel het antwoordt, hoe goed het interne afhandelingsproces is voor claims en hoe snel het geldige claims uitbetaalt.

Bekijk hieronder de 12 beste en meest punctuele luchtvaartmaatschappijen ter wereld, in aflopende volgorde.


12. Air France — De Franse luchtvaartmaatschappij scoort hoog op kwaliteit en service en behaalt een totaalscore van 7,92.

Foto: bron Shutterstock / roibu

11. KLM — De Nederlandse luchtvaartmaatschappij scoort een 8 voor kwaliteit en service en 7,94 totaal.

Foto: bron Norio Nakayama/Flickr

10. TUI — Die andere Nederlandse luchtvaartmaatschappij op de lijst, TUI, verslaat KLM nipt met een totaalscore van 7,95. Dat is te danken aan de hoge score van 9,05 voor punctualiteit, want op het gebied van service en kwaliteit scoort TUI slechts een 6.

Foto: bron Fasttailwind / Shutterstock

9. Aer Lingus — Met een punctualiteitsscore van 8,75 komt de Ierse luchtvaartmaatschappij uit op een totaalscore van 7,97.

Foto: bron Fasttailwind / Shutterstock

8. Virgin Atlantic Airways — Met een totaalscore van 7,99 net geen 8, maar dat cijfer krijgt Virgin Atlantic wel voor kwaliteit en service.

Foto: bron Hollis Johnson

7. British Airways — De op Heathrow gevestigde luchtvaartmaatschappij is de eerste in deze lijst met een totaalscore van boven de 8: de Britten komen uit op 8,14.

Foto: bron British Airways

6. Air Dolomiti — De Italiaanse luchtvaartmaatschappij behaalt een indrukwekkende punctualiteitsscore van 8,96 en een totaalscore van 8,22.

Foto: bron Wikimedia Commons

5. Air Transat — Het Canadese Air Transat haalt dan misschien slechts een 6 voor kwaliteit en service, maar de score van 9,9 voor punctualiteit is uitzonderlijk hoog. Dat gecombineerd met een 8,96 voor het afhandelen van claims zorgt voor een totaalscore van 8,29.

Foto: bron Leonard Zhukovsky / Shutterstock

4. Austrian Airlines — Nog een hoge score voor het afhandelen van klachten (8,97) gecombineerd met een 8,18 voor punctualiteit maakt een totaalscore van 8,38.

Foto: bron Flickr/Austrian Airlines

3. Qatar Airways — De derde wat betreft kwaliteit en punctualiteit op deze lijst was vorig jaar nog eerste. Qatar haalt een 10 voor kwaliteit en service en een 8,46 in totaal.

Foto: bron Qatar Airways / Flickr

2. Etihad Airways — Nog een 10 voor kwaliteit en service zorgt dat Eitihad op de tweede plaats terecht komt met een totaalscore van 8,48, ondanks een 6,83 voor de afhandeling van claims.

Foto: bron Flickr/Daniel Gillaspia

1. Singapore Airlines — De beste en meest punctuele luchtvaartmaatschappij ter wereld krijgt een score van 8,73 van AirHelp. Dat is te danken aan een 10 voor kwaliteit en service en een 8,7 voor de punctualiteit. De duidelijke verbeteringen van Singapore Airlines op het gebied van punctualiteit en de afhandeling van klachten zorgt voor de eerste keer voor de hoogste plaats van de 87 beoordeelde maatschappijen.

Foto: bron Singapore Airlines