OPINIE – Facebook kondigde woensdag aan dat het de privacyvoorwaarden voor gebruikers gaat aanpassen, als antwoord op het uit de hand gelopen schandaal rond misbruik van gegevens van 50 miljoen leden door databureau Cambridge Analytica. Een typisch voorbeeld van: te laat en te weinig.

De Amerikaanse toezichthouder FTC gaat de rol van Facebook in dit schandaal onderzoeken. Intussen lijkt topman en mede-oprichter Mark Zuckerberg doof te zijn voor de rol van Facebook bij deze enorme inbreuk op de privacy van miljoenen burgers, met ongekende politieke consequenties.

Zuckerberg was slim genoeg om ervoor te zorgen dat hij via bijzondere stemrechten controle houdt over Facebook, zodat publieke aandeelhouders hem nooit formeel ter verantwoording kunnen roepen. Maar hij lijkt het spoor volledig bijster als het gaat om zijn eigen verantwoordelijkheid en aanpak.

Zuckerberg faalt als leider

Toen het schandaal rond Cambridge Analytica naar buiten kwam, liet Zuckerberg vijf dagen niets van zich horen. Terwijl de hele wereld zat te springen om een reactie.

Op het moment dat Zuckerberg en chief operating officer Sheryl Sandberg eindelijk op tv kwamen, lieten ze duidelijk zien dat ze ons vertrouwen niet verdienen. Hun verklaringen toonden een pijnlijk gebrek aan empathie en waren volledig gescript. Met een hoop Hollywood-nonsens.

En direct nadat Zuckerberg zich op CNN tegenover de wereld verontschuldigde, kwam hij weer onder vuur te liggen.

Afgelopen zondag zag Zuckerberg zich genoodzaakt te erkennen dat Facebook al vele jaren de gespreks- en sms-geschiedenis verzamelt van gebruikers die zich hebben aangemeld voor Messenger of Facebook Lite op Android.

Lees ook op Business Insider

Mark zei dat Facebook dit deed met toestemming van de gebruikers. Hij en Sandberg deden het voorkomen alsof mensen dom waren en Facebook netjes binnen de privacywetgeving is gebleven. Ze lijken echt geen flauw idee te hebben van ethiek en transparantie als je zaken doet.

Bij een normaal bedrijf zou er maar één conclusie mogelijk zijn: Zuckerberg moet aftreden. Gebrek aan transparantie, verantwoordelijkheidsgevoel en empathie maken hem ongeschikt als leider.

Zuckerberg heeft kennelijk last van selectief geheugenverlies, maar mensen beginnen te beseffen dat dit al de vijfde of zesde keer is dat baas van Facebook heeft beloofd onze privacy beter te beschermen. Ik ben de tel inmiddels kwijt.

Alleen komt Zuckerberg er dit keer niet zo makkelijk mee weg. Het maakt eigenlijk niet uit of er een veroordeling volgt door de Amerikaanse toezichthouder FTC. Het publiek heeft hem al veroordeeld. #DeleteFacebook is nog maar het begin.

LEES hier de volledige analyse van Igor Beuker over het schandaal rond Facebook en Cambridge Analytica

Igor Beuker is een energieke, professionele communicator met een bewezen trackrecord als keynote speaker en gastheer: een bekroonde marketingstrateeg voor wereldwijde merken zoals Nike, Amazon, L’Oréal en Unilever. Als trendwatcher, serial entrepreneur en angel investor weet Beuker als geen ander wat ondernemers drijft en bezighoudt.