Voor het eerst heeft een containerschip de haven van Vladivostok aan de Oost-Russische kust verlaten om langs de poolkust van Rusland naar Europa te varen. Een reis die de invloed van klimaatverandering tastbaar maakt.

Het containerschip Venta Maersk, beladen met 3.600 containers, probeert de Noordelijke route uit en vaart vanuit Vladivostok naar Sint-Petersburg. Doel is om daar in eind september te arriveren, zo melden onder meer de BBC en The Independent.

Het containerschip gaat ook data verzamelen om vast te stellen wat de commerciële waarde is van de poolroute. Mogelijk is de reis 14 dagen korter dan de klassieke oversteek van Azië naar Europa via de Indische Oceaan en het Suez-kanaal.

Het containerschip heeft een lading van ingevroren vis en andere goederen bij zich en is speciaal ontworpen voor koude wateren, met een dikkere scheepswand en extra bescherming bij het roer.

Containerschip langs de poolroute

“Deze proeftocht geeft ons meer inzicht in de haalbaarheid van containerreizen via de noordelijke zeeroute”, aldus Maersk. Het grootste containerbedrijf ter wereld spreekt vooralsnog van een eenmalige proef.

Lange tijd was het onmogelijk op per schip via Noord-Rusland tussen Azië en Europa te varen. Maar met het afkalven van het poolijs en verbeteringen in de scheepstechnologie komt die mogelijkheid snel dichterbij.

Het ijsvolume in de Beringstraat bereikte eerder dit jaar het laagste niveau ooit. Afgelopen winter was het volume van het zee-ijs bij de Noordpool minder dan een derde van het volume van vijf jaar geleden, blijkt uit gegevens van National Snow en het Ice Data Centre in Colorado.

De Noordelijke route wordt al bevaren door kleinere schepen die gas en olie vervoeren.

Maersk benadrukt dat het pooltraject vooralsnog niet wordt gezien als een commercieel alternatief voor het bestaande routenetwerk. De reis is nog relatief duur. Zo wordt het containerschip begeleid door een konvooi van ijsbrekers: schepen die zich een weg banen door ijs van pakweg een meter dik en zo de weg vrijmaken voor het containerschip.

LEES OOK: Deze Delftse ondernemer haalde binnen één uur € 1,64 miljoen op om een passagiersvliegtuig te kopen