ANALYSE – De strijd om dominantie van de markt voor elektrische auto’s is in 2022 echt op gang gekomen. Tesla is vooralsnog de onbetwiste marktleider, maar de concurrentie groeit. Chinese merken zetten in op de elektrische auto, maar ook klassieke Duitse autofabrikanten hebben grote ambities.

Tesla is daar gevoelig voor en verlaagde onlangs de prijzen van een aantal modellen, omdat de Amerikaanse maker van elektrische auto’s het productievolume en de vraag hoog wil houden.

Afgelopen jaar wist Tesla een productierecord neer te zetten en verkocht het Amerikaanse merk 1,3 miljoen elektrische auto’s. De prijsverlagingen kunnen volgens analisten van Bank of America helpen om het verkoopvolume dit jaar met ruim 50 procent te laten groeien.

Maar de concurrentie zit niet stil. Volkswagen steekt bijvoorbeeld niet onder stoelen of banken dat het de aanval op Tesla heeft geopend en dat het binnen enkele jaren de Amerikanen verwacht voorbij te streven.

BMW liet onlangs weten zich niet zo’n zorgen te maken over Tesla. De Duitse fabrikant van luxe wagens zegt in een ander segment te opereren.

Ook Porsche durft de strijd aan met Tesla, maar doet dit op het gebied van prestaties. Het record van snelste elektrische auto op de Nurburgring wisselde een paar keer tussen de twee fabrikanten.

Dat is natuurlijk allemaal leuk en aardig, maar waar staan de Duitsers nu in vergelijking met Tesla? Wat zijn de daadwerkelijke verkoopcijfers van vorig jaar en tonen die aan of ze al dichterbij de marktleider komen?

Verkoop elektrische auto's: Tesla versus de Duitsers

We hebben een overzicht gemaakt van de verkopen van elektrische auto's in 2022 van Tesla en de grote Duitse fabrikanten, dat je in de onderstaande tabel kunt bekijken.

Bij de Duitse automakers hebben we de verkopen van elektrische modellen ook afgezet tegen de totale verkoop.

Zoals je kunt zien werden er afgelopen jaar in totaal fors meer modellen van Volkswagen, BMW, Audi en Mercedes verkocht in vergelijking met de 1,3 miljoen Tesla's. Maar dat beeld is precies het tegenovergesteld als je alleen naar de verkoop van elektrische auto's kijkt. De Duitsers liggen hier flink achter.

Het merk Volkswagen komt het dichtst in de buurt van Tesla, maar loopt op jaarbasis nog bijna een miljoen exemplaren achter.

Kijk je naar Volkswagen Group, het overkoepelende concern voor onder meer Volkswagen, Audi en Porsche, dan wordt het verschil al wat kleiner. De groep leverde vorig jaar in totaal 8.262.200 auto’s aan klanten af en daarvan waren er 572.100 volledig elektrisch.

Bij Volkswagen Group ging het in 2022 om een toename van meer dan 26 procent in de verkoop van elektrische auto’s vergeleken met het voorgaande jaar. In 2021 werden er nog 452.800 elektrische auto's verkocht. En Volkswagen Group verwacht dat percentage nog verder zal groeien naarmate het aanbod groter wordt.

Neem je de verkoopcijfers voor elektrische auto's van Volkswagen Group, BMW en Mercedes samen, dan gaat het over 2022 om ruim 800.000 auto's. Collectief liggen de Duitse merken dan op jaarbasis nog zo'n half miljoen auto's achter op Tesla.

Populairste elektrische auto's

Wellicht ook leuk om te zien welke modellen bij de fabrikanten het nu het beste doen. Daarbij is Tesla waarschijnlijk de minst verrassende, want de Model Y en Model 3 wekken de indruk alsof de Model S en X niet eens bestaan.

Eerlijk is eerlijk, deze cijfers geven een beetje een vertekend beeld. De grafiek is gebaseerd op de laatste vrijgegeven data van de fabrikanten zelf. Daarbij laat BMW alleen weten dat de Mini Cooper SE een goed verkopend elektrisch model is (43,744 stuks). Over de elektrische modellen van het eigen merk geeft BMW niets vrij.

Mercedes doet vrijwel hetzelfde en geeft aan dat de EQA het populairste volledig elektrische model van het merk is. Tesla maakt op zijn beurt geen onderscheid tussen de Model 3 en Y en gooit ze op een hoop. Evenals Volkswagen die de ID.4 en ID.5 bij elkaar optelt.

Als we breder kijken dan alleen de echt Duitse merken naar auto's die ook onder de groepen vallen, dan komen er naast de Cooper SE ook nog de Skoda Enyaq iV en de Cupra Born bij. Daarvan werden er respectievelijk 53.700 en 31.400 verkocht in 2022.

Maar als er een ding uit de cijfers duidelijk wordt, is het wel dat de Duitsers nog een flinke weg te gaan hebben om Tesla in te halen.

In theorie zou Volkswagen Group over een jaar of twee in staat moeten zijn om Tesla het vuur aan de schenen te leggen. Maar dat is natuurlijk koffiedik kijken. Er kan in de tussentijd nog van alles gebeuren.

Neem bijvoorbeeld de opmars van de Chinese merken en andere nieuwkomers, die steeds vaker met betaalbare modellen op de markt verschijnen.

LEES OOK: 7 autotrends voor 2023: meer files, duurdere elektrische auto’s, goedkopere occasions en prijziger onderhoud