De verkoop van elektrische auto’s groeit fors. Er werden afgelopen jaar wereldwijd 7,8 miljoen elektrische voertuigen verkocht. Dat komt neer op een stijging van 68 procent vergeleken met 2021, blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau LMC Automotive en EV-Volumes.com.

Met deze groei wist de elektrische auto een wereldwijd marktaandeel van ruwweg 10 procent te bereiken, meldt zakenkrant The Wall Street Journal.

Nu is 10 procent nog een relatief klein aandeel, maar de opmars van de elektrische auto gaat sneller dan sommigen hadden verwacht. In 2021 schatte de International Energy Agency nog dat elektrische voertuigen tot 2030 nodig zou hebben om tussen de 7 en 12 procent marktaandeel te behalen.

Europa en China trokken de kar afgelopen jaar. Daar kwam het marktaandeel van elektrische auto’s uit op respectievelijk 11 en 19 procent van de totale autoverkoop.

"In 2022 was één op de vier auto's die we in China verkochten een plug-in.", zegt Ralf Brandstätter, landendirecteur voor China van Volkswagen tegen The Wall Street Journal. "Dit jaar wordt dat naar verwachting één op de drie verkochte auto's."

Recente prognoses zien een forse groei van het marktaandeel van elektrische auto's bij de nieuwe verkopen. CBInsights Auto en Mobility Trends verwachten dat het wereldwijde marktaandeel van elektrisch 22 procent zal zijn in 2030. BloombergNEF is nog positiever en rekent op een aandeel van ruim 40 procent aan het eind van dit decennium.

Op de korte termijn zijn er echter ook tekenen dat de vraag naar elektrische auto's ietwat zal afnemen. Niet alleen in Nederland, maar ook in bijvoorbeeld de VS.

Opvallend is bijvoorbeeld dat Tesla de prijzen van zijn elektrische auto's flink verlaagt, nu de economie in zwaarder weer belandt. De marktleider hoopt hiermee te voorkomen dat de verkoopvolumes achterblijven.

Uit een recente rondvraag van KPMG onder negenhonderd topmensen in de auto-industrie, blijkt ook dat men wat voorzichtiger is geworden. Voor de VS is de schatting dat 37 procent van de nieuwe verkochte auto's in 2030 elektrisch is. In 2021 lag deze verwachting nog op een aandeel van 62 procent.

Volgens KPMG zijn productieproblemen en betaalbaarheid de grootste uitdagingen die de adoptie van de elektrische auto's in de weg kunnen staan.

LEES OOK: 2023 wordt een belangrijk jaar voor Lucid: de startup voor elektrische auto’s moet problemen met de productie overwinnen om de strijd met Tesla aan te gaan