Luister hieronder naar de audioversie van dit artikel


0:00
4:10

Met een toenemende vraag naar elektrische auto’s en het hete hangijzer voor verplichte elektrificatie van alle modellen voor 2035, maakt de Duitse auto-industrie haast bij de overstap naar elektrische auto’s. Alle merken werken aan grootse, miljarden euro’s kostende projecten die ervoor moeten zorgen dat ze binnen afzienbare tijd het moordende productietempo van grote rivaal Tesla kunnen bijbenen.

Maar bij twee grote spelers, Volkswagen en Mercedes-Benz, lijkt dat niet helemaal te verlopen zoals de fabrikanten hadden gehoopt, schrijft persbureau Bloomberg.

Zo heeft Mercedes het volgens Bloomberg zwaar op de Chinese markt en kan het maar moeilijk klanten voor de luxe EQS vinden. De Duitsers zouden de Chinese markt overschat hebben, en hebben daarom de prijs van het topmodel met omgerekend meer dan 30.000 euro verlaagd. Dit zou volgens het persbureau aanzienlijke veranderingen in de algehele strategie van het Duitse merk met elektrische auto’s teweeg brengen.

Maar in vergelijking met Volkswagen, doet Mercedes het relatief nog goed. Volkswagen is wat betreft de productiecijfers de op één na grootste autofabrikant ter wereld, achter Toyota. Het Duitse concern zette onder de onlangs vertrokken topman Herbert Diess een ambitieuze strategie in om Tesla in te halen als grootste fabrikant van elektrische auto’s.

Maar afgelopen september moest Diess plaatsmaken voor een nieuwe CEO: Porsche-topman Oliver Blume nam het roer over. Daarmee zijn ook de ambitieuze plannen van Diess ter discussie komen te staan. De voormalige CEO wilde 52 miljard euro inzetten om Tesla tegen 2025 te kunnen verslaan.

Sinds Blume aan het roer zit, lijkt die ambitie onzeker geworden. Blume zou naar verluidt het personeel van VW een e-mail gestuurd hebben waarin staat dat de plannen van Diess in heroverweging zijn genomen en dat er in februari meer duidelijkheid over komt. Dat zou ook kunnen betekenen dat het Trinity-project, een nieuwe fabriek die zelfrijdende elektrische auto's met een flinke actieradius zou moeten uitleveren, op de lange baan geschoven gaat worden.

Softwareproblemen voor Volkswagen

Het Trinity-project zou aanvankelijk in 2024 het levenslicht moeten zien, maar dat is al opgeschoven naar 2026. De 2 miljard euro kostende fabriek die op de thuisbasis van Volkswagen in Wolfsburg gebouwd zou worden, loopt naar verluidt de nodige vertraging op. Maar ook de software die in de toekomstige elektrische voertuigen van Volkswagen gebruikt moet worden, komt niet lekker van de grond.

Dochterbedrijf Cariad, dat zich nu bezig houdt met de volgende generatie software waarop de luxere auto's van het Duitse concern moeten werken, kampt met flinke opstartproblemen, aldus Bloomberg. Daarbij komt ook dat Cariad voor de Volkswagen ID-serie niet heel sterke software had geleverd. Dit zorgde voor problemen bij aflevering, waar flink wat klachten over zijn bij eigenaren van de ID-serie.

Aan de andere kant steken BMW en Volkswagen miljarden euro's in het opbouwen van een nieuwe infrastructuur waarmee de elektrificatie groots en soepel aangepakt moet kunnen worden. Er staan meerdere gigafactories op de planning waar accu's en auto's gemaakt moeten worden. Daarmee hopen de Duitsers een technische voorsprong op te bouwen tegenover de concurrentie die zich op de markt voor elektrische auto's aan het vestigen is.

BMW gaat voor 'solid state' accu

BMW wil zelfs als enige in 2025 een auto op solid state batterijen hebben. Het gaat daarbij nog niet om een productiemodel. Die zou er in 2030 van moeten verschijnen. Op dit moment bestaan er wel werkende solid state batterijen, maar zijn ze nog niet bruikbaar op grote schaal en dus ook niet in elektrische voertuigen.

Het lijkt er dus op dat de Duitse merken enorme haast maken om de achterstand op Tesla in te lopen, maar dat dit gepaard gaat met de nodige problemen en vertragingen. Dit komt mede doordat ze van oudsher gewend zijn om te verbeteren op een al bestaand concept. Nu moeten ze iets heel nieuws doen en dat valt blijkbaar zwaarder dan gedacht.

LEES OOK: Tesla bouwt eindelijk zijn elektrische vrachtwagen – dit weten we over de andere toekomstige modellen van de fabrikant