• Red Bull Racing heeft een advocaat in de arm genomen om de aanvaring tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton te onderzoeken.
  • Verstappen en Hamilton kwamen zondag in botsing tijdens de Grand Prix van Groot-Brittannië.
  • Volgens teamadviseur Helmut Marko van Red Bull is een schorsing voor Hamilton gerechtvaardigd.

Red Bull Racing, het Formule 1-team van Max Verstappen, heeft een advocaat ingeschakeld om de situatie rond de crash afgelopen weekend bij de Grote Prijs van Groot-Britannië op het circuit van Silverstone te onderzoeken, meldt de Oostenrijkse krant Kronen Zeitung.

Hamilton tikte Verstappen in de eerste ronde op het achterwiel, waardoor de Nederlandse coureur op hoge snelheid in de bandenstapels vloog. Hamilton kreeg een tijdstraf van 10 seconden, maar wist de race alsnog te winnen en verkleinde zijn achterstand op Verstappen in de WK-stand tot 8 punten.

Verstappen moest voor een CT-scan naar het ziekenhuis en zag op televisie hoe Hamilton zijn zege uitbundig vierde voor het Britse publiek op Silverstone. De Limburger noemde het juichen van zijn Britse rivaal in een bericht op Instagram “onsportief” en “respectloos”.

Voor teamadviseur Helmut Marko is de schuldvraag van de botsing duidelijk, die ligt bij Lewis Hamilton.

"De advocaat moet nagaan of de sportregels goed zijn nageleefd", zei Marko. "Het was een enorm geluk dat Max niets ernstigs is overkomen, maar de auto en waarschijnlijk ook de motor, zijn kapot. Je kunt niet op je handen blijven zitten. Een zwaardere sanctie zou gerechtvaardigd zijn geweest."

Lees ook: Gaf Hamilton een tik of liet Verstappen niet genoeg ruimte? Een professionele coureur analyseert de crash op Silverstone

Marko is van mening dat Hamilton naast de 10 seconden tijdstraf, die hij belachelijk noemt, ook minimaal een drive-through penalty had moeten krijgen.

Volgens Verstappen.com is de zwaar beschadigde bolide van Verstappen inmiddels "afgeschreven". Dat levert voor Red Bull Racing een schadepost op van circa 7,5 ton. De motor is naar Japan gestuurd voor nader onderzoek. Honda gaat de krachtbron nog proberen te redden, aangezien er per seizoen maximaal drie motoren zonder consequenties gebruikt mogen worden. Daarna volgen er echter sancties.

Marko pleit voor nieuwe regels

Marko roept de F1-bazen op om te kijken naar herziening van de regels. "Misschien is het ook de schuld van de regelgeving dat je relatief beperkt bent met sancties. Het systeem van stewards moet op de schop. Verstappens teamgenoot Sergio Pérez kreeg in Oostenrijk twee keer 5 seconden straf omdat er minimaal contact was zonder dat iemand van de baan vloog", zei Marko.

Marko beschuldigt Hamilton niet van opzet, maar vindt wel dat hij schuld draagt. "Max was op zijn lijn, waar Hamilton was, hij moet zijn voet van het gas halen. Je kunt het achterwiel van je tegenstander niet raken in een van de snelste bochten van allemaal, het geringste contact heeft fatale gevolgen. Dus het was een onverantwoordelijke actie. Hamilton moet weten wat de gevolgen kunnen zijn."

Hamilton zelf wilde na de race geen schuld bekennen aan het incident. "Het begin was agressief van beide kanten, maar volgens mij zat ik naast Max in de bocht", aldus de zevenvoudig wereldkampioen.

F1-baas Brawn hoopt op eerlijke titelstrijd

Formule 1-baas Ross Brawn sprak een dag na de veelbesproken aanrijding de hoop uit dat beide titelkandidaten het hoofd koel houden en netjes zullen blijven rijden.

"Niemand wil dat het wereldkampioenschap wordt beslist door crashes of sancties", betoogde hij in een column op de website van zijn organisatie. "Ik hoop dat we dit soort incidenten in de toekomst kunnen vermijden, want hierdoor hebben we op het circuit van Silverstone wel een fantastische strijd tussen Hamilton en Verstappen gemist."

Over de schuldvraag liet Brawn zich verder niet uit. "Zoals altijd het geval is bij deze zaken, is er een breed scala aan meningen over recht en onrecht", hield hij zich op de vlakte.

Lees meer over de Formule 1 en Max Verstappen: