• Op 15, 16 en 17 maart zijn de stembureaus geopend voor de Tweede Kamerverkiezingen.
  • De meeste partijen hebben de eerste campagnespotjes klaar.
  • Business Insider bekeek hoe de partijen en lijsttrekkers zich presenteren.

Nu de eerste debatten zijn geweest komt de campagne voor de Tweede Kamerverkiezingen langzaam op stoom.

Daarbij zijn reclames op internet en televisie dit jaar extra belangrijk. Door de coronamaatregelen kunnen partijen niet langs de deuren of flyeren in drukke winkelstraten.

De eerste spotjes zijn verschenen. Tijd om te kijken hoe partijen hun lijsttrekker presenteren. Te beginnen met de VVD.

De VVD wil optimaal profiteren van de premiersbonus

Het spotje van de VVD is simpel: lijsttrekker Mark Rutte praat recht in de camera tegen een blauwe achtergrond. Waar kennen we die kleur ook alweer van? Juist, van de wekelijkse persconferentie van de premier op vrijdag.

De boodschap is helder: een stem op de VVD is een stem op de minister-president van Nederland. De partij van Rutte wil daarmee de premiersbonus verzilveren. De premier die als lijsttrekker de verkiezingen in gaat, kan namelijk vaak op een paar procent stemmen extra rekenen.

Dat lijkt volgens de Peilingwijzer nu ook weer op te gaan. De VVD is met afstand de grootste partij in de peilingen, goed voor 38 tot 42 zetels.

Qua inhoud is Rutte – hoe kan het ook anders – optimistisch over de toekomst. Hij wil samenwerken “met alle andere redelijke partijen in Nederland” om sterker uit de coronacrisis te komen. ‘Samen sterker verder’, zoals Rutte meerdere keren herhaalt.

Lees ook op Business Insider

Het CDA zet Wopke Hoekstra neer als daadkrachtige schaatser

Bij het CDA hebben ze optimaal gebruikgemaakt van de vorstperiode. Op de zaterdag dat half Nederland op het natuurijs stond, werd dit spotje met lijsttrekker Wopke Hoekstra geschoten.

Daarin glijdt Hoekstra – die Friese wortels heeft, maar zelf niet uit Friesland komt – glimlachend door het winterse landschap en groet ondertussen voorbijgangers en kinderen.

De voormalig McKinsey-partner zwiert van links naar rechts, terwijl hij als voice-over de inmiddels bekende CDA-slogan herhaalt: ‘Nu doorpakken.’

De spot kwam uit op 22 februari. Een pikant moment, want vier dagen ervoor moest Hoekstra door het stof toen hij tijdens een werkbezoek rondjes schaatste met Sven Kramer in een leeg Thialf. Dat terwijl de schaatshal is gesloten voor recreatieve sporters.

“Dat ik van schaatsen houd, is inmiddels wel bekend”, tweette Hoekstra na publicatie van de schaatsvideo. “Ook in deze opname begeef ik me op glad ijs, dit keer gelukkig buiten.”

De PVV heeft weinig budget en houdt het simpel

De Partij voor de Vrijheid staat niet bekend om zijn diepe zakken. De PVV is namelijk officieel geen partij met leden, maar een vereniging met één lid. Daarom krijgt de club van Geert Wilders geen subsidie.

Dat heeft in de praktijk allerlei consequenties. Zo kan de PVV moeilijk een zaaltje afhuren, omdat het dan zelf voor de beveiligingskosten van Wilders op moet draaien. En dat is peperduur.

Ook voor de campagnevideo lijkt het budget beperkt. Het bestaat uit stockbeelden, afgewisseld met fragmenten uit Tweede Kamerdebatten en de coronapersconferenties. De voice-over is bij elkaar geknipt van Wilders’ reden in het parlement.

De boodschap is glashelder: het kabinet houdt Nederland onterecht op slot. De horeca en winkels kunnen weer open. Om dat over te brengen aan de trouwe achterban heeft de PVV geen Hollywood-productie nodig.

Nog wel opmerkelijk: Wilders is in de spot alleen te horen. Hij komt geen enkele keer in beeld.

D66 zet in op powervrouw Sigrid Kaag

Het is tijd voor nieuw leiderschap, aldus D66. En wel met Sigrid Kaag, de 59-jarige voormalige diplomaat die nu een aanval doet op het Torentje. In het spotje wordt zij gepresenteerd als de leider die Nederland groener, socialer en eerlijker maakt.

D66 gelooft heilig in de potentie van Kaag, die de eerste vrouwelijke premier van Nederland wil worden. Maar van een Kaag-effect lijkt in de peilingen nog geen sprake. De promotiecampagne Kies Kaag, met eigen website in paarse kleuren, leverde weinig op, behalve verwarring.

“Het is de vraag of het überhaupt verstandig is om een campagne op te hangen aan de persoon van de lijsttrekker”, zegt Peter Kanne van I&O Research tegen RTL Nieuws. “Helemaal bij D66. D66-kiezers zijn mensen die heel inhoudelijk kijken.”

De tijd begint te dringen voor de partij die ooit de favoriete nummer 2 was van veel kiezers. Pluspunt: Kaag blijkt een goed debater en kwam zondag als een van de winnaars uit het RTL-verkiezingsdebat. Enkele sterke optredens kunnen de Kaag-campagne nieuw elan geven.

De SP valt het kabinet keihard aan om de toeslagenaffaire

SP-lijsttrekker Lilian Marijnissen houdt in ruim twee minuten een vurig pleidooi voor een eerlijke overheid. Ze wandelt gehuld in rode jas rondom het Binnenhof, met achter haar mensen die borden vasthouden met teksten als ‘We laten ons niet tegen elkaar uitspelen’.

Marijnissen fileert het kabinet-Rutte III om de toeslagenaffaire, een dossier waarin SP-Kamerlid Renske Leijten een belangrijke rol heeft gespeeld. Dat leidde uiteindelijk tot de val van de regering.

“Dit kabinet heeft onschuldige gezinnen doelbewust de vernieling in geholpen”, zegt Marijnissen onomwonden. “Inmiddels een jaar geleden sprak Mark Rutte met de getroffen ouders van de toeslagenaffaire. Hij liet zelfs een traan, maar hij deed vervolgens niets om ze te helpen.”

De vraag is of deze invalshoek kiezers oplevert. Onderwerpen als de zorg, sociale zekerheid en eerlijke lonen staan door de coronacrisis eindelijk op de agenda in politiek Den Haag, onderwerpen waar de SP zich al jaren hard voor maakt. Maar in de peilingen plukt de partij daar vooralsnog niet de vruchten van.

Forum voor Democratie maakt de balans op van tien jaar Rutte

Met op de achtergrond het Torentje tovert FvD-leider Thierry Baudet de ene na de andere statistiek tevoorschijn die aantoont dat het met Nederland bergafwaarts is gegaan onder premier Rutte. Of beter gezegd: aan zou tonen, want Baudet neemt het niet altijd even nauw met de feiten.

Opvallend is dat Baudet geen enkele keer de coronacrisis noemt, terwijl zijn partij zich de afgelopen tijd ontpopte tot lieveling van complotdenkend Nederland.

In deze spot richt Baudet zich op de langere termijn. Hij wil een nieuwe koers voor Nederland, zonder immigratie, Europese Unie en “onzinnige klimaatplannen”.

In de video van 2 minuten en 12 seconden komt naast Baudet niemand anders in beeld. Dat maakt nog maar eens duidelijk dat bij Forum voor Democratie – zeker na de scheuring van vorig jaar – alles draait om één persoon.

50PLUS focust op belangrijke thema’s voor ouderen

Pensioenen. Woningen. Zorg. Daar legt 50PLUS de nadruk op in deze verkiezingsspot. Geen flitsende beelden of inspirerende praatjes, maar een sobere uitleg van de plannen van de ouderenpartij.

Met stip op één staat een goed pensioen. De partij wil dat de koopkracht op de pensioenen wordt gerepareerd, legt lijsttrekker Liane den Haan uit. Ook voldoende woningen in leefbare wijken en betaalbare zorg staan op het verlanglijstje.

In de rest van het spotje komen 50PLUS-kiezers aan het woord om een standpunt te delen. Daarbij ook iemand die pleit voor de sociale acceptatie en tolerantie van de LHBTI-gemeenschap, iets waar 50PLUS zich ook na het vertrek van Henk Krol sterk voor maakt.

GroenLinks, PvdA, ChristenUnie, Partij voor de Dieren, Denk en SGP hebben nog geen campagnevideo specifiek voor de komende verkiezingen gedeeld op hun YouTube-kanaal. Als er een nieuw spotje online komt, wordt het artikel bijgewerkt.

Lees meer over de Tweede Kamerverkiezingen: