VDL Nedcar informeert het personeel vrijdag over de duizend banen die bij de automaker in Born verdwijnen.

Dat bevestigde een woordvoerder van het bedrijf na nieuwsberichten van Limburgse media. De ingreep is het gevolg van minder bestellingen door opdrachtgever BMW.

De Duitse autofabrikant laat naar verluidt tussen de 40.000 tot 60.000 auto’s minder bouwen in Born ten opzichte van de 220.000 wagens dit jaar, aldus De Limburger.

VDL Nedcar maakt de BMW X1 en diverse Mini-modellen in Born.

Door de recente stakingen bij Nedcar waarbij de productie volledig stil kwam te liggen, is het productiedoel voor dit jaar al iets verlaagd, waardoor nu al afscheid wordt genomen van duizend van de 7.000 medewerkers.

De helft van het aantal banen dat verdwijnt betreft tijdelijk personeel dat juist was aangenomen om de piek in de productie dit jaar aan te kunnen. Circa driehonderd medewerkers zullen via natuurlijk verloop vertrekken. Bij de overige tweehonderd gedupeerden gaat het om uitzendkrachten.

Productie trekt in 2020 weer aan

VDL Nedcar meldde eerder al dat de productie volgend jaar lager zou uitvallen. Het bedrijf verwacht dat de productie in 2020 weer zal aantrekken en daarmee ook weer extra mensen nodig te zullen hebben.

Vakbond FNV Metaal spreekt van een tijdelijke dip, vanwege de productie die later weer zal aantrekken. "Allereerst is het voor de medewerkers die nu hun baan verliezen, heel vervelend nieuws. Maar deze mensen kunnen zo elders aan de slag. Het is nu juist de kunst om ze te blijven binden en boeien, want binnenkort zijn ze snel weer keihard nodig."

De bond gaat in gesprek met het bedrijf over manieren om de kennis niet verloren te laten gaan.

Geschiedenis van Nedcar

Nedcar is niet verbonden aan een specifiek automerk, maar maakt auto's in opdracht van derden. Sinds de opening van Nedcar in 1967 zijn er al ruim 5 miljoen wagens van de band gerold, van merken als DAF, Volvo en Mitsubishi.

De fabriek in Born heeft momenteel een capaciteit voor de productie van maximaal 200.000 auto’s per jaar.

Het bedrijf sloot in november 2012. Toen rolde de laatste Mitsubishi Colt van de band. VDL kocht de fabriek vervolgens om auto’s voor BMW te gaan bouwen. Daarna werd de fabriek grondig verbouwd en geschikt gemaakt voor de productie van Mini’s.