Triodos, de bank die zichzelf aanprijst als ‘duurzame bank’, wil af van ‘duurzaam’ – maar dan alleen van het woord.

Volgens directeur Matthijs Bierman wordt het woord te pas en te onpas gebruikt, en voegt het daarom helemaal niets meer toe.

“Consumenten en ondernemers worden duurzaamheidsmoe, omdat het woord te pas en te onpas wordt gebruikt. Het is een containerbegrip geworden, dat niemand meer iets zegt”, zegt Bierman vrijdag in een interview met de Telegraaf.

Duurzaam is te vaag

De bank heeft laten onderzoeken wat consumenten vinden van het woord duurzaam. 61 procent van de respondenten zegt in het dagelijks leven duurzaam bezig te zijn, maar 42 procent van de respondenten zegt ook dat het begrip onduidelijk is, aldus Bierman.

Volgens de Triodos-directeur associëren mensen het woord duurzaam vooral met grote wereldproblemen zoals klimaatverandering, maar gaat het om veel meer dan dat. “Duurzaam gaat ook over bijvoorbeeld goede verzorging en gezondheidszorg voor mensen en fatsoenlijk werk.”

Een beter woord heeft hij alleen niet. Als het echt moet, zou hij het Afrikaanse woord 'volhoubaarheid' een goed alternatief vinden. "Dat is misschien de beste vertaling van de Engelse term sustainability. Maar de boodschap is eerder: weg met dit containerbegrip. Leg uit wat je doet."

Om de daad bij het woord te voegen is Triodos een website gestart waarop te zien is welke duurzame winkels in de buurt door Triodos zijn gefinancierd. Mogelijk wordt dat later uitgebouwd naar een landelijk platform met duurzame bedrijven, mogelijk met ook niet-Triodosklanten.