Het sportieve ondernemersechtpaar Marjolijn Meijer en Han Doorenbosch heeft nu elf vestigingen van hun fitnessketen TrainMore, maar wil dat uitbreiden tot 35 vestigingen. Daartoe hebben ze 16 miljoen euro opgehaald bij de Rabobank en Dutch Mezzanine Fund, meldt Sprout.

“Het concept staat zo goed, dan moet je doorpakken. Anders mis je de boot”, legt Meijer uit over de groeiambities.

TrainMore richt zich op een jong publiek (tot 35 jaar) en werkt met eigen dj’s en een eigen muziekzender via Kollekt.fm. De sportscholen zijn gevestigd op “karakteristieke locaties” in binnensteden. Bij TrainMore betaal je minder als je meer traint. Als je elke dag in de sportschool bent, hoef je zelfs helemaal niks te betalen.

Sportfanaat en investeerder Jordy Kool staat het tweetal bij met hun uitbreidingsplannen. De voormalig CEO van Infotheek heeft de afgelopen jaren een onbekend bedrag in de fitnessketen gestoken, waardoor er al vijf nieuwe clubs konden worden geopend.

Meijer zegt tegen Sprout dat ze veel leert van Kool: “Hij weet hoe je snel kan groeien, hoe je waarde kan toevoegen aan je bedrijf, en heeft ervaring met HR en het samenstellen van grote teams.”

Lees meer: Deze 3 karaktereigenschappen zijn cruciaal voor succes, vertelt Jordy Kool

Kool is al sinds 2016 betrokken bij TrainMore en legde eerder dit jaar zijn rol als topman van Infotheek neer vanwege gezondheidsproblemen. Hij werkte daar tot wel 80 uur per week en wist de omzet te verhogen van 55 miljoen euro naar 750 miljoen euro. Intussen sportte hij ook nog eens vijf keer in de week, vertelde hij in juli tegen Business Insider, dus zijn enthousiasme voor TrainMore is heel begrijpelijk.

Lees ook op Business Insider

Opkomst en ondergang van Club Sportive

Marjolijn Meijer en Han Doorenbosch hebben een lange geschiedenis in de fitnessbranche. Ze werkten oorspronkelijk in het onderwijs als kleuterjuf en gymleraar en namen in 1998 een sportschool over in Hilversum. Die bouwden ze uit tot de keten Club Sportive.

Met de opkomst van goedkope fitnessketens als Basic Fit en Fit for Free legden ze tien jaar geleden bijna het loodje. Ook al omdat toen net de wet van kracht werd die het verbood jaarabonnementen automatisch door te laten lopen. Na de verkoop van de meeste vestigingen van Club Sportive aan Fit for Free begonnen Meijer en Doorenbosch vervolgens weer met een bijna schone lei.

Inmiddels is de ambitie dus om met TrainMore naar 35 vestigingen door te groeien en zijn er plannen om uit te breiden naar België. Voor volgend jaar staat de opening van een club in Antwerpen in de planning, zegt Meijer:

“We denken dat het concept van TrainMore internationaal schaalbaar is, want dit zie je nog nergens. Dit is iets wat we altijd al wilden, dus dan zet je er een bepaald bedrag voor opzij en ga je het proberen. Daarmee neem je een risico, maar kun je later niet zeggen: ‘Had ik het maar geprobeerd’.”

Nu al spelen data en technologie een grote rol in de sportschool en volgen Meijer zal dat de komende jaren alleen nog maar meer worden.

LEES OOK: 9 dingen om op te letten bij het kiezen van een sportschool