Nog heel even is Jordy Kool (43) CEO bij IT-dienstverlener Infotheek. In juli legt hij na ruim negen jaar zijn functie neer omdat hij meer tijd wil voor zijn privéleven.

Dat hij daar de afgelopen jaren weinig tijd voor heeft gehad, is te begrijpen als je naar zijn cv kijkt.

In korte tijd lukte het hem om op te klimmen tot chief executive officer van IT-bedrijf Infotheek en de omzet vervolgens in negen jaar met een factor dertien te verhogen, van 55 naar 750 miljoen euro. Infotheek levert IT-hardware zoals computers aan bedrijven en publieke instellingen in Nederland en twaalf andere landen in Europa.

Terwijl de omzet (en de winst) van Infotheek onstuimig groeiden, volgde Kool ook nog cursussen en opleidingen aan topuniversiteiten over de hele wereld, waaronder Harvard.

Voor de ex-marinier lijkt het de normaalste zaak van de wereld. In zijn kantoor in Leiden vertelt Kool welke karaktereigenschappen volgens hem cruciaal zijn voor succes.

1. Openstaan voor kritiek

Op zijn 18e ging Kool bij de Marine, waar hij van één van zijn jaargenoten een belangrijke les meekreeg. “Hoewel dat al 25 jaar geleden is, kan ik me het moment nog haarscherp herinneren. Die jaargenoot was iets ouder dan de rest en hij zei: we moeten elkaar continu aanspreken op dingen die we niet goed doen en we moeten openstaan voor die feedback. We moeten dat niet zien als kritiek.”

“Dat was zo’n bepalend moment, ik heb die les de rest van mijn leven meegenomen.” Hij past de les ook binnen zijn eigen bedrijf toe: hij vraagt regelmatig zijn werknemers om feedback. “Ik zat vaak in een team met mensen die ouder zijn dan ik en meer ervaring hebben. Daar kan ik veel van leren. Vroeger vond ik die feedback soms best lastig en was ik het er niet altijd mee eens, maar het komt ergens vandaan.”

Lees ook op Business Insider

Inmiddels heeft hij geleerd dat hij niet direct op de feedback hoeft te reageren. “Ik moet soms echt de tijd nemen om ergens over na te denken. Ik moet het even laten bezinken en kan er dan later op terugkomen.”

2. Leergierig zijn

“Mijn oma vertelde me ooit dat je alles wat je kunt leren, moet aanpakken”, zegt Kool. Die les paste hij meteen toe: op de middelbare school nam hij geen genoegen met zevens en ook daarna is hij nooit gestopt met leren. “Ik heb een hele sterke drang om de theorie te combineren met de praktijk.”

Op zijn cv is te zien dat hij de afgelopen vijf jaar wel 8 cursussen heeft gevolgd aan de IMD Business School, sinds 2012 twee keer naar Harvard is gegaan en daarnaast gestudeerd heeft aan enkele andere universiteiten.

“Ik vind het zelf heel leuk om te leren”, zegt hij daarover. “Maar ik denk ook echt dat het me geholpen heeft om te ontwikkelen en meters te maken. Als je niet nieuwsgierig bent, hoe ontwikkel je je dan?”

3. Om hulp kunnen vragen

Kool startte zijn carrière in de commerciële hoek na een stage bij TNT Post. Een stage waar hij simpelweg om had gevraagd. “Ik kwam een bestuurslid tegen van TNT en die hielp me aan een stage toen ik dat had gevraagd. Toen dacht ik: dit is best makkelijk.”

Het is iets dat hij nu regelmatig toepast in zijn carrière: om hulp vragen. “Als ik interessante mensen tegenkom, dan vraag ik of ze zin hebben om een keer te sparren, om mee te denken over zaken die privé en in m’n professionele leven spelen.”

“Zo heb ik hele interessante mensen als coach gehad: gerenommeerde ondernemers, hoogleraren en CEO’s van grote, hele grote bedrijven, zoals de CEO van Fortis. Ik was altijd proactief en zorgde ervoor dat ik me omringde met ervaren mensen, dat helpt wel bij succes.”

Ook bij zijn werknemers ziet hij dat veel mensen deze tip kunnen gebruiken. “Ik zie vaak gefrustreerde mensen die niet snappen waarom ze een promotie mislopen. Dan zeg ik: vraag er de volgende keer om. Als je werkgever niet weet wat je wil, dan kan hij je ook niet helpen. Steek zelf je vinger op, vertrouw er niet op dat je manager alles voor je regelt.”

Kool gaat de komende maanden op die manier zelf op zoek naar een nieuwe uitdaging. Na 1 januari wil hij aan iets nieuws beginnen en dat betekent dat hij nu gaat netwerken. “Ik ga zelf contact opnemen met mensen die ik ken om van gedachten te wisselen over de volgende stappen in mijn loopbaan.”

“Ik ben niet op zoek naar een nieuwe CEO-rol”, zegt hij. “Ik zie mijn toekomst eerder in een Raad van Commissarissen of een Raad van Advies, misschien gecombineerd met een investering en het leveren van een hele actieve bijdrage. Op die manier heb ik wat meer afstand tot het bedrijf, zodat ik wat flexibeler ben. Als mensen in mijn netwerk weten wat ik wil, volgt de rest meestal vanzelf.”

LEES OOK Deze Nederlandse Google-specialist zet met zijn internetbedrijf €10 miljoen per jaar om en zit bewust niet in de Randstad – dit is de reden