Topman Dick Boer van supermarktconcern Ahold Delhaize roemde woensdag in een toelichting op de cijfers over het derde kwartaal de sterke financiële prestatie van Albert Heijn en bol.com in Nederland.

Volgens Boer gingen de zaken in Nederland goed met een groter marktaandeel en gestegen omzet.

Boer verklaarde verder dat Ahold Delhaize de ontwikkelingen rond de Amerikaanse webgigant Amazon nauwlettend volgt. Amazon zou ook de Europese supermarktsector willen betreden nadat het internetbedrijf eerder de Amerikaanse supermarktketen Whole Foods Market overnam. ,,Wij kennen ze als een sterke concurrent met een goed bedrijfsmodel. Maar wij zijn in een sterke positie om rivalen het hoofd te bieden”, stelde de topman.

Amazon Prime-abonnement in Nederland

Toevallig of niet: woensdag werd bekend dat Amazon zijn Prime-abonnement in Nederland gaat aanbieden. Met dat abonnement kunnen klanten producten gratis thuis laten bezorgen. Ook krijgen ze onder meer toegang tot Prime Video, de streamingvideodienst van Amazon, en de foto-opslagdienst. Ook voor Vlaanderen komt de dienst beschikbaar.

Een eigen Nederlandse winkel heeft Amazon nog niet. Bestellen gaat via de Duitse website, die deels in het Nederlands is vertaald. Onlangs voegde Amazon ook al betalen met iDeal aan de Duitse site toe.

Het Prime-abonnement kost tot eind maart 3,99 euro per maand. Daarna wordt het 2 euro per maand duurder. Een jaarabonnement kost dan 49 euro.

Bol.com kwam al eerder met een abonnementsvorm, Select. Ook die dienst biedt gratis bezorging, maar heeft geen andere voordelen. Wel ligt de prijs met 9,99 euro per jaar beduidend lager.

Lees ook op Business Insider

Nettowinst Ahold Delhaize 54 procent hoger

Ahold Delhaize heeft in het derde kwartaal een hogere winst en omzet behaald. Daarnaast kondigde het bedrijf een nieuw aandeleninkoopprogramma ter waarde van 2 miljard euro voor 2018 aan.

De netto-omzet van Ahold steeg met meer dan 7 procent tot 15,1 miljard euro ten opzichte van een jaar eerder. Het onderliggend operationeel resultaat ging met bijna 10 procent omhoog tot 595 miljoen euro en de nettowinst lag 54 procent hoger op 362 miljoen euro. Daarbij profiteerde het concern van kostenbesparingen en verbeterde winstmarges.

Ahold Delhaize gaf aan dat de financiële voordelen door de fusie met het Belgische Delhaize dit jaar naar verwachting zullen uitkomen op 250 miljoen euro, terwijl eerder op 220 miljoen euro aan synergievoordelen werd gerekend. In 2019 moeten die voordelen uitkomen op 750 miljoen euro.

Ahold Delhaize handhaafde zijn verwachtingen voor heel 2017. Daarbij wordt onder meer gerekend op een vrije kasstroom van 1,6 miljard euro. Deze neemt naar verwachting in 2018 toe, aldus het bedrijf.