TomTom gaat locatiesoftware leveren voor een ‘slimme’ armband die techgigant Intel en modebedrijf Opening Ceremony hebben ontworpen.

Dat maakte de navigatiedienstverlener woensdag bekend zonder financiële details te vermelden.

TomTom timmert al een tijdje aan de weg met nieuwe producten, nu de navigatiekastjes waar het Amsterdamse bedrijf groot mee is geworden steeds minder opleveren. Zelf maakt het bijvoorbeeld al sporthorloges. Daarnaast verkoopt het licenties voor het gebruik van zijn software voor plaatsbepaling en navigatie aan andere technologiebedrijven.

Door mode en technologie bijeen te brengen in een nieuw product hopen Intel en Opening Ceremony met name vrouwen warm te maken voor gadgets. Hun armband is vanaf begin december voor 495 dollar (395 euro) verkrijgbaar in de Verenigde Staten. De navigatiesoftware van TomTom zorgt ervoor dat de drager bijvoorbeeld de reistijd naar een afspraak buiten de deur beter kan inschatten.

TomTom in draagbare gadgets

TomTom onthulde in april 2013 de eerste serie sporthorloges. Een jaar later kwamen daar twee nieuwe modellen bij met gps en hartslagmeter. De sporthorloges leverden in het tweede kwartaal van dit jaar twee keer zo veel omzet op als een jaar eerder, en droegen bij aan de verrassende opleving van TomTom in de eerste helft van dit jaar.

Tegelijk blijft drukt de krimp van de markt voor traditionele navigatiekastjes nog op het bedrijf. TomTom zag de omzet in het derde kwartaal van dit jaar met 4 procent dalen ten opzichte van een jaar eerder, tot 235 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat zakte met 42 procent naar 8 miljoen euro, terwijl de nettowinst bijna werd gehalveerd tot 6 miljoen euro.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl