Google zal eind 2010 starten met video-on-demand via Youtube, zo meldde The
Financial Times maandag 30 augustus. Nieuwe films en waarschijnlijk ook
afleveringen van televisieseries zijn dan voor een klein bedrag via internet
te bekijken.

De grote vraag is of de consument bereid zal zijn om te betalen om een film
een keer te mogen zien. Films zijn immers binnen luttele momenten na het
uitkomen op DVD ook via internet gratis (illegaal) te downloaden.

Toch is het antwoord op die vraag ‘ja’, mits Google zorgt dat de kwaliteit van
het beeld in orde is, de prijs niet te hoog en het gebruiksgemak groot.

Betaalmodellen
Google’s plan om een online-videotheek op internet te starten, past in de
trend waarbij de consument niet langer betaalt voor het product zelf, maar
voor de manier waarop hij toegang krijgt tot het product.

Door internet is de waarde van films, maar ook van muziek of nieuws, flink
gedaald. Waarom een DVD, CD of krant kopen als je de film, de muziek of het
nieuws gratis op internet kunt vinden?

Die ontwikkeling heeft uitgevers, filmproducenten en platenmaatschappijen tot
wanhoop gedreven. De kosten voor het maken van een film, muziek of een
nieuwsbericht zijn vrijwel gelijk gebleven, terwijl het door internet steeds
moeilijker is geworden om er geld aan te verdienen.

Beveiligen helpt niet
Toch is er wel degelijk een manier om het verlies aan inkomsten voor
productenten van content te compenseren. Die oplossing ligt niet in het
beveiligen van het product zodat het niet langer gratis op internet
beschikbaar is.

Pogingen om DVD's te beveiligen zodat ze niet te kopiëren zijn, of om nieuws
van de krant achter een betaalmuur te plaatsen, zijn tot mislukken gedoemd.
Beveiligde DVD's worden gekraakt en nieuws op een betaalde website van een
krant wordt simpelweg overgeschreven.

Betalen voor gemak
De consument wil niet betalen voor de inhoud. Wat hij wel wil, is betalen
voor de manier waarop hij de informatie tot zich kan nemen. Zo koopt hij wel
een bioscoopkaartje omdat hij dan een film op een groot scherm kan zien, of
koopt hij een 'app' om de krant te kunnen lezen op zijn iPhone.

Het leveren van een dienst is ook het idee achter de video's die Google wil
gaan aanbieden. Films downloaden is behalve illegaal, namelijk ook een
gedoe. Een linkje aanklikken om de nieuwste film meteen te kunnen kijken
zoals bij Google straks mogelijk is, is veel makkelijker. Zolang de dienst
niet te duur is, weegt het gemak op tegen de kosten.

Streaming Music
In de muziekindustrie is de verschuiving van betalen per product naar betalen
voor een dienst al een tijdje aan de gang. Het bedrijf Spotify bijvoorbeeld
biedt een bijna oneindige hoeveelheid muziek op internet aan. Al die muziek
is afhankelijk van de manier waarop je het wil consumeren gratis
toegankelijk of beschikbaar tegen een kleine vergoeding. Die vergoeding
betaalt de consument als hij de muziek ook offline wil beluisteren via zijn
mobiele telefoon.

Diensten als Spotify moeten zich nog echt bewijzen, maar het feit dat ook
Apple, dat met iTunes redelijke succesvol is met het verkopen mp3'tjes per
stuk, bezig met het ontwikkelen van een soortgelijke dienst, is veelzeggend.

iPad
Ook voor nieuws is een dergelijke trend zichtbaar dankzij de iPad. Kranten
worstelen omdat de klant niet bereid is voor het nieuws op internet te
betalen. Dat nieuws vinden lezers ook gratis elders wel op het net. De
meerwaarde van de papieren krant is, hoewel nog wel aanwezig omdat het
makkelijker leest, steeds kleiner. Het duurt lang voordat het nieuws via
papier op de deurmat arriveert en de dienst is duur: honderden euro's per
jaar.

De iPad lost dat probleem deels op. Het leesplankje heeft de snelheid van
internet, maar het leesgemak dat enigszins vergelijkbaar is met de krant en
dat voor minder geld. Ook hier geldt: als het niet te duur is, is de
consument best bereid te betalen.

Kansrijker dan apps van digitale uitgaven van een enkele krant lijkt
bijvoorbeeld een betaaldienst als pressdisplay.com. Voor 23 euro per maand
toegang koop je toegang tot honderd digitale edities van veertienhonderd
kranten wereldwijd. Van de Volkskrant tot de The Wall Street Journal.

Pressdisplay.com is in feite het Spotify voor nieuws, omdat het de klant ook
nog een enorme keuze biedt. En die combinatie van gemak, snelheid en
hoeveelheid dat is wat een betaaldienst de moeite waard maakt.

Lees ook:

Muziekdienst Spotify eind mei in Nederland

Zit er brood in online muziek?

Kazaa-duo begint met betaalde streaming muziek

Muziekverkoop weer lager ondanks downloadsucces

Free Record Shop in de herkansing met downloads

'Google komt met muziekdienst'

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl