• Het leven is in mei 2,1 procent duurder geworden, zo blijkt uit de maandelijkse inflatiecijfers van het CBS.
  • Maar dit is een slechts gemiddelde. Kijkend naar supermarktketens Albert Heijn en Jumbo zijn er boel producten die sinds begin dit jaar meer dan 20 procent in prijs zijn gestegen.
  • Onder meer aardappelen, groenten en kruiden zorgen ervoor dat je bij de kassa inmiddels flink meer betaalt dan in januari.

De inflatie bedroeg in mei 2,1 procent. Daarmee is het leven weer een stukje duurder dan in dezelfde periode vorig jaar.

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) maakte dinsdag de maandelijkse inflatiecijfers bekend. Volgens het statistiekbureau heeft de prijsontwikkeling van voedingsmiddelen, en dan met name aardappelen en vers of gekoeld fruit, een opwaarts effect gehad op de geldontwaarding.

Voedingsmiddelen waren in mei 1,5 procent goedkoper dan twaalf maanden daarvoor, maar in april lagen de prijzen van voeding nog 2,2 procent lager dan een jaar eerder.

Het CBS noemt dus al twee concrete voorbeelden: aardappelen en fruit. Maar welke specifieke supermarktproducten zorgen ervoor dat je bij de kassa meer betaalt dan in januari?

Om daarachter te komen, nam Business Insider contact op met onderzoeksbureau Superscanner, die realtime de prijzen van meerdere supermarkten in de gaten houdt en met elkaar vergelijkt.

Aardappelen, bio, groenten en kruiden stegen hard

De prijzen van de onderstaande producten zijn sinds januari meer dan 20 procent gestegen. Opvallend zijn de forse stijgingen bij de aardappelen, maar verder is het qua productgroepen redelijk verspreid.

Te zien is dat aardappelen maar liefst zes keer voorkomen in de lijst van stijgers. De vastkokende variant van een kilo steeg verreweg het meest. Betaalde je hiervoor in januari nog ruim een euro, is dit inmiddels bijna 1,70 euro.

Lees ook op Business Insider

Dat de prijs van aardappelen zo hard stijgt, hangt samen met de coronacrisis. Het agrarische weekblad Nieuwe Oogst meldde dat de aardappelprijs zich begin dit jaar 43 procent onder het niveau van een jaar eerder bevond. Anders gezegd, was er sprake van een enorme daling en krabbelt de prijs nu weer op.

Het aandeel biologische producten in de lijst zou erop kunnen duiden dat deze in trek zijn onder consumenten.

Echter blijkt uit recent onderzoek van de Franse consumentenorganisatie INC dat biologische supermarktproducten geregeld ongezonder en minder 'groen' zijn dan de 'gewone' variant, zo meldt het AD.

Volgens coördinatrice Sophie Coisne is er een duidelijk oorzaak: supermarkten willen wel bio zijn, maar niet duur. "Maar kwaliteit heeft wel een prijs", stelt ze.

Andere harde prijsstijgers zijn groenten en kruiden. Paprika's, snijbonen, tuinkruidenbouillon en munt zijn allemaal zwaarder gaan meewegen bij de kassa.

Opvallend is ook dat Albert Heijn en Jumbo, de twee grootste supermarktketens van Nederland, nagenoeg dezelfde prijsstijgingen vertonen. Je zal dus niet de enige zijn die graag de prijzen in de gaten houdt.

Lees meer over supermarkten: