• Flitsbezorgers als Gorillas en Flink beloven razendsnel en goedkoop boodschappen aan huis te leveren.
  • Ervaren investeerders zetten grote vraagtekens bij het verdienmodel van dergelijke bezorgdiensten.
  • Het runnen en bevoorraden van minimagazijnen op tientallen plekken in een stad kost veel geld.

Bezorgdienst Gorillas krijgt steeds meer voet aan de grond in Nederland. De in Berlijn gevestigde startup belooft boodschappen binnen 10 minuten aan huis te leveren per elektrische fiets.

Vorige week maakte Gorillas bekend 240 miljoen euro aan nieuwe investeringen te hebben opgehaald om verder te kunnen groeien.

Ook flitsbezorger Flink is deze maand actief geworden op de Nederlandse markt en er staan volgens het Financieele Dagblad nog eens vier aanbieders te trappelen om van start te gaan.

Maar door MT/Sprout geraadpleegde investeerders zetten grote vraagtekens bij het verdienmodel van Gorillas en andere flitsbezorgers.

“Als er meerdere partijen om dezelfde klant vechten, gaan de acquisitiekosten snel omhoog, terwijl de marges toch al laag zijn”, zegt investeerder Pieter Welten van Prime Ventures, die zelf in de board zit van het Amerikaanse bestelplatform EatStreet. “Het is niet zoals bij software, waarbij je eerst een tijdje rustig kunt bouwen. Je hebt direct een groot volume nodig om de vaste kosten te dekken.”

Gorillas levert boodschappen tegen dezelfde prijzen als in de supermarkt en rekent 1,80 euro aan bezorgkosten. In de minimagazijnen van Gorillas, zogeheten dark stores, liggen ruim tweeduizend verschillende producten die door fietskoeriers snel na de bestelling aan huis kunnen worden bezorgd.

Momenteel is Gorillas onder meer actief in de Nederlandse steden Amsterdam, Utrecht, Den Haag, Groningen en Rotterdam.

Gorillas heeft eigen minimagazijnen in binnensteden van waaruit bestellingen worden bezorgd. Foto: Gorillas
Gorillas heeft eigen minimagazijnen in binnensteden van waaruit bestellingen worden bezorgd. Foto: Gorillas

“De bedragen die nu worden opgehaald laten zien dat het heel erg kapitaalintensieve bedrijven zijn”, zegt Welten. “En niet alleen vanwege de operatie, met bezorgen en vastgoed, maar ook vanwege de customer acquisition-kosten (het bedrag dat je nodig hebt om een klant te winnen, red.). Daardoor is deze markt een oorlog aan het worden.”

Durfinvesteerder Tamara Oblamov van Tablomondo beaamt tegenover MT/Sprout dat het businessmodel van Gorillas en Flink alleen werkt bij zeer grote volumes. Zij constateert daar twee grote uitdagingen bij: er moeten veel magazijnen zijn, zodat de gemiddelde afstand tot de besteller relatief kort is. “Hoe geconcentreerder het is, hoe goedkoper het wordt om deze spullen te bezorgen.” Daarnaast zijn de dark stores van Gorillas relatief klein, waardoor het assortiment ook beperkt is.

Op veel plekken genoeg producten beschikbaar hebben om snel te kunnen bezorgen kost erg veel geld, stelt Oblamov: “Stel, je hebt een bezorgafstand van maximaal twee kilometer, dan moet je iets verderop weer een nieuwe dark store neerzetten. Dat is ook kostbaar, omdat je voorraad op meerdere plekken ligt.”

Lees ook op Business Insider

Lees het volledige artikel over het verdienmodel van flitsbezorgers bij MT/Sprout »

Lees meer over snelgroeiende startups: