Echte voetbalfans steunen hun favoriete club door dik en dun. Ze kopen trouw
elk jaar een seizoenkaart en zorgen zo voor een vaste inkomstenstroom.

De fluctuerende tarieven zijn echter een doorn in het oog van veel fans. Zo
ontstond er vorig jaar ophef onder supporters van Vitesse
over de nieuwe tarieven.

Zitplek voor vijftig jaar
Een manier om van wisselende ticketprijzen af te zijn is met zogenoemde ‘equity
seat rights
‘. Dit houdt in dat fans een vaste zitplek kunnen kopen in
een stadion voor een langere periode tot wel vijftig jaar. De betaling wordt
uitgespreid over de afgesproken periode of in één keer voldaan. De fan koopt
het recht op de plek tegen een vast jaarlijks bedrag.

Dit principe van het Amerikaanse bedrijf Stadium Capital Financing Group is
tevens een nieuwe manier om stadions te financieren. Zo verkoopt de
universiteit van Californië in Berkeley drieduizend stoelen in het Memorial
Stadium. Hiermee hoopt de instelling ruim 185 miljoen euro op te halen voor
een stadionrenovatie. De beste plekken kosten tussen de 120.000 en 150.000
euro voor een periode van vijftig jaar. De goedkoopste stoelen zijn ruim
27.000 euro voor veertig jaar.

De Engelse voetbalclub Tottenham Hotspur overweegt om een nieuw stadion deels
op deze manier te financieren.

Tribune FC Groningen
Ook in Nederland zijn soortgelijke plannen uitgevoerd, zij het op kleinere
schaal. FC Groningen opende in 1985 de Tonny van Leeuwen-tribune in het
Oosterparkstadion. De financiering geschiedde door de uitgifte van
25-jaarskaarten, een seizoenkaart voor een kwart eeuw.

Toen FC Groningen in 2006 verhuisde naar een nieuw stadion, de Euroborg,
kregen de houders van de 25-jaarskaart opnieuw een vaste plek. In 2010
verloopt dat recht.

Aandelen in het stadion
Een andere manier op geld op te halen voor een stadion is via de uitgifte van
aandelen. De Amsterdam ArenA en De Kuip in Rotterdam zijn hiervan twee
voorbeelden.

Bij Ajax geeft de Stichting
Administratiekantoor Stadion Amsterdam
"niet-royeerbare certifcaten
van aandelen op naam uit". Bijkomend voordeel voor echte fans: De C, D
en E-certificaten geven recht op een plek in het stadion.

De goedkoopste E-certificaten hebben een nominale waarde van 1134,45 euro.
Houders hebben het recht op een plaats aan de overzijde van de hoofdtribune.
Om thuiswedstrijden van Ajax te zien moet elk seizoen een toegangsprijs
worden betaald. Voor het seizoen 2007/2008 is dat 157,60 euro.

Wie een aandeel wil bemachtigen moet in de buidel tasten. De richtlijn voor
geboden bedragen op E-certificaten ligt tussen de 1500 en 2000 euro. Voor
C-certificaten ligt dit tussen de 7500 en 10.000 euro.

Feyenoord
Ook Feyenoordfans kunnen aandelen in het stadion kopen. Bij de bouw van De
Kuip in 1935 zijn 2000 aandelen 'B' uitgegeven die te koop waren voor
bedrijven en particulieren. Bij de renovatie in 1994 zijn de B-aandelen
omgedoopt tot V-aandelen. De houders zijn verenigd in de Vereniging
van Aandeelhouders Stadion Feijenoord
.

V-aandelen geven recht op een zitplaats in het stadion, zonder bijbetaling.
Dat geldt niet alleen voor wedstrijden van Feyenoord, maar ook voor andere
evenementen. Het zitplaatsrecht is in feite een dividend in natura. Hiervoor
is jaarlijks een door de Belastingdienst opgelegde dividendbelasting
verschuldigd.

Er vindt levendige handel plaats in de aandelen. Gemiddeld veranderen er zo'n
veertig per jaar van eigenaar, zegt Jan van Merwijk, directeur van Stadion
Feijenoord NV. "De zitplaats is een belangrijke drijver voor de waarde
van het aandeel." Die bedraagt op dit moment zo'n 7500
euro
.

Nieuw stadion
Feyenoord denkt erover om voor de bouw van het nieuwe
stadion
opnieuw aandelen uit te geven. De honderden miljoenen die in de
Verenigde Staten worden opgehaald met de verkoop van stadionstoelen zijn
echter onhaalbaar. "Zo'n vaart zal het in Nederland niet lopen",
meent Van Merwijk.

Dat denkt ook Bob van Oosterhout van sportmarketingbureau Triple Double. Er is
volgens hem te weinig belangstelling voor levenslange seizoenkaarten om de
bouw van Nederlandse stadions te bekostigen.

Minder clubliefde
"Sport zit veel dieper in de genen bij Amerikanen dan bij ons",
meent Van Oosterhout. "Daar heb je enorme wachtlijsten bij bijvoorbeeld
de New York Yankees of de Dallas Cowboys." Engelse voetbalfans zijn
eveneens zeer toegewijd. "Zij zijn bereid hun laatste euro uit te geven
aan voetbal."

De clubliefde gaat bij ons minder ver dan in de Verenigde Staten of Engeland,
aldus Van Oosterhout. De groep 'diehard fans' is dunner gezaaid. "De
levenslange seizoenkaarthouders van bijvoorbeeld FC Twente zullen dezelfde
mensen zijn als die met een FC Twente-tatoeage op hun rug."

Lees ook:

Aannemer
legt beslag op stadion AZ

Het
grote geld van PSV

Feyenoord
wil grootste stadion Europa

Verlies
Ajax door belastingmisser

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl