ANALYSE – Aanstaande zaterdag, 11 november, is het Singles Day in China. Dit fenomeen zorgt voor geweldige drukte bij vooral webwinkels.

Speciale artikelen, speciale acties en natuurlijk speciale prijzen. Singles Day is in China ooit begonnen als reactie op Valentijnsdag, waarbij je een attentie of cadeau stuurt aan een beoogde vriend of vriendin. In eerste instantie zelfs anoniem, zodat de spanning van Valentijnsdag voelbaar was: wie is mijn stille aanbidder/aanbidster?

Valentijnsdag is een Amerikaans initiatief, dat via Engeland ook is overgewaaid naar Nederland.

Singles Day is niet bedoeld voor de stille aanbidder die zijn beoogde geliefde een kaart of cadeau stuurt. Het is minder geheimzinnig. Het cadeau is namelijk voor jezelf!

Singles als doelgroep

Decennialang voerde China de één-kind-politiek en daardoor is er een geweldig overschot aan jongens ontstaan. Zo erg zelfs dat het overschot ertoe leidt dat 25 procent van de mannen niet aan een bestendige (vrouwelijke) partner zal komen. Het aantal singles in China is dus groot.

Dit leidde ertoe dat er een speciale singles dag kwam (11-11), waarbij er feesten en activiteiten voor alleenstaanden werden georganiseerd. Maar dit was ook de gelegenheid om jezelf eens te verwennen met een cadeau. Een fenomeen was geboren.

Tegenwoordig zijn het niet alleen meer singles die een cadeau kopen voor zichzelf, maar ook worden verwenartikelen gekocht voor iemands (enige) geliefde. Vanwege de doorbraak van internet in China wordt er online massaal gekocht. Vooral speciale aanbiedingen en grote kortingen van webwinkels leiden tot een storm van aankopen.

Lees ook op Business Insider

Afgelopen jaar zorgde Singles Day voor een internetomzet van ruim 14 miljard dollar op één dag in China. Ter vergelijking: de periode voorafgaand aan en direct na Thanksgiving (Blackfriday en Cybermonday) leidde in de Verenigde Staten tot een online omzet van ruim 9 miljard dollar.

Start van het feestseizoen

Singles Day is niet alleen het begin van het feestseizoen, maar ook het vieren van single zijn. Met feesten, speciale (dating)activiteiten en veel aanbiedingen op internet. Jezelf gewoon verwennen met speciale luxeproducten tegen redelijke prijzen. Een koopfeest dat je niet wilt missen en waar je blij van wordt.

Interessant in dit verband is dat ook in Nederland het aantal singles groeit, evenals in veel andere westerse landen. Tegelijk is er in Nederland eigenlijk geen kick-off voor ons feestseizoen met Sinterklaas en Kerst. Singles Day, als verwendag, kan het begin worden van een fenomeen. Eerst jezelf verwennen, maar ook meteen cadeaus kopen voor Sint en Kerst, tegen grote kortingen.

De periode tot Kerst (met nog twee salarisronden) is ook nog lang genoeg om extra te kopen. Hierdoor gaat er een extra economische impuls vanuit voor de retail, wat natuurlijk weer een gunstig effect heeft op onze economie.

Gelet op de sociologische ontwikkeling zal Singles Day ook hier steeds populairder worden, niet in de laatste plaats door speciale aanbiedingen van winkels en online winkels. Even jezelf op de eerste plaats zetten in plaats van een ander, single of niet.

Cor Molenaar is hoogleraar E-Marketing aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en adviseur van gerenommeerde bedrijven, zowel in de retail als de dienstverlening. Daarnaast is hij directeur van het adviesbureau eXQuo consultancy, voorzitter van het RFID platform Nederland, en voorzitter van de Stichting Thuiswinkel certificering (thuiswinkelwaarborgmerk).