Heel wat ondernemers zouden fors geld kunnen besparen door hun eigen accountant eens onder de loep te nemen, schrijft financieel planner en Z24-columnist Paul van der Kwast.

In 2010 introduceerde het tv-programma Radar de term vasteklantenboete. Destijds betaalden trouwe klanten bij hun bank soms een hogere hypotheekrente dan nieuwe leners.

De financiële sector bestraft trouw op meer terreinen. Zo proberen verzekeraars klandizie aan te trekken met goedkope bankspaarproducten, terwijl oude beleggingspolissen rustig doorwoekeren.

Ook buiten de financiële sector wordt trouw bestraft en ontrouw beloond. Vooral bij low interest-diensten, zoals de administratie en de jaarlijkse belastingaangifte, is er soms een flink prijsverschil tussen wat bestaande en wat nieuwe klanten betalen.

Zo ken ik iemand die haar eenvoudige particuliere belastingaangifte al jarenlang uitbesteedt. Het is een aangifte die in tien minuten klaar is. Eigen huis, wat geld op de bank, geen schulden en alleen box 1-inkomen. Ze betaalt daarvoor 300 euro per aangifte. Elders kun je zo’n aangifte voor 50 euro laten doen. Maar dat doet zij niet, want haar huidige belastingman mag dan wel een afzetter zijn, hij is zo aardig.

Hoofdprijs voor simpel werk

Een bevriend ondernemer betaalde die bij een groot accountantskantoor eveneens jarenlang de hoofdprijs. Bovenop de hoge vaste kosten ging bij elk telefoongesprek, hoe kort ook, meteen te tikker lopen. Zijn nieuwe, goedkopere eenpitter-accountant, die gewoon gratis is te bellen, ontdekte al snel dat de dure vorige accountant jarenlang vergeten was de pensioenpremie af te trekken, zodat hij tienduizenden euro’s te veel aan belasting had betaald.

Natuurlijk was de vorige accountant niet expres vergeten de pensioenpremie aan te geven, maar het is duidelijk dat de trouwe klant die toch wel betaalt, kon rekenen op het uiterste minimum aan aandacht en toewijding.

Nog weer een andere bevriende ondernemer laat zijn kleine bv’tje elk jaar van een goedkeurende accountantsverklaring voorzien. Volstrekt overbodig en vooral: duur. Maar omdat hij elk jaar weer blij is dat hij van ‘het gedoe’ af is, laat hij het maar zo. Daar heeft hij elk jaar wel honderden euro’s voor over.

Kennis van boekhouden

Nu geldt bij zakelijke contacten net als bij persoonlijke relaties dat na verloop van de tijd de klad er in kan komen. Dat wordt vaak gecompenseerd door het feit dat je weet wat je hebt. Een goede boekhouder die jouw bedrijf kent, is waardevol en mag best wat kosten. Ik ben dan ook tegen het voortdurend hijgerig vergelijken van prijzen en zoeken naar de goedkoopste aanbieder. Maar ik denk ook dat veel ondernemers geld kunnen besparen door kritischer te kijken naar de kosten en de kwaliteit van hun boekhouder of accountant.

Daarvoor is alleen wel enige kennis van boekhouden en belastingen nodig. En daar zit ‘m vaak het probleem. Als je geen enkel benul hebt wat je nu eigenlijk uitbesteedt, kan jouw dienstverlener je ongemerkt een poot uitdraaien. Dat geldt voor de eenvoudige belastingaangifte waarvoor een particuliere klant graag 300 euro betaalt, maar ook voor een simpele btw-aangifte voor een klein bedrijf. Die is voor een administratiekantoor niet meer is dan een druk op de knop, maar de ondernemer ziet er huizenhoog tegenop omdat hij er niets van begrijpt.

Ik ben tegen nog meer regels voor ondernemers – die zijn er al genoeg – maar ik zou haast willen dat elke startende ondernemer verplicht een cursus boekhouden voor dummies volgt. Dat kan hem of haar later veel geld schelen.

Paul van der Kwast is financieel planner en journalist. Voor Z24 schrijft hij tweewekelijks een column over personal finance.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl