In 2022 komt er een grote lading nieuwe elektrische auto’s bij. Vrijwel elk merk heeft één of meerdere stekkerbolides op de planning staan en er komen meer nieuwe merken bij.

Het overgrote deel past prima in de geldende eenheidsworst van stadsauto’s, cross-overs en SUV’s. Niet dat dat erg is, want die auto’s zijn belangrijk voor de toekomst. Het zijn de voertuigen die het meest verkocht zullen worden en daarmee de opmars van elektrische rijden een extra zetje geven.

Maar er komen in 2022 ook opvallende auto’s op de Nederlandse markt, met een bijzonder uiterlijk, een pittige prijs of baanbrekende technologie. Het is geen lijst met winnaars en verliezers, de nummering is puur willekeurig.

1. Lightyear One

De Lightyear One. Foto: Lightyear
De Lightyear One. Foto: Lightyear

De Lightyear One is de enige Nederlandse creatie op de lijst en wellicht ook de meest opvallende. Waarom? Omdat hij als enige daadwerkelijk op zonne-energie kan rijden.

In optimale condities kunnen de zonnepanelen op het dak zo'n 70 kilometer aan bereik per dag laden. Dat komt neer op 25.550 kilometer per jaar. Dat is ongeveer 10.000 kilometer meer dan de gemiddelde Nederlander per jaar rijdt.

Daarnaast zijn ook de eerste testcijfers imposant, want de Lightyear One kan op een 60 kWh-accu 710 kilometer afleggen. Zet dat tegenover een Tesla Model 3 Long Range die een accupakket van 75 kWh heeft en daarop 'maar' 547 kilometer kan rijden.

2. Fisker Ocean

De Fisker Ocean. Foto: Fisker
De Fisker Ocean. Foto: Fisker

Voor 33.000 euro gaat deze SUV de markt op z'n kop zetten. Maar of dat daadwerkelijk gaat gebeuren is nog maar de vraag.

De naam Fisker is verbonden aan deze auto. Dat betekent mogelijk grote beloftes die niet waargemaakt worden. Henrik Fisker, oprichter van Fisker Automotive, beloofde jaren geleden al dat de Ocean zou komen, maar hij is er nog steeds niet.

Maar goed, als we ervan uitgaan dat Fisker de belofte nakomt, biedt de Ocean wel veel waar voor zijn geld en ziet de auto er ook nog eens best goed uit.

Daarbij is het, in tegenstelling tot veel andere fabrikanten van elektrische auto's, het idee om de auto vanaf de eerste dag ook in Europa te verkopen. Een haalbare kaart, want de Ocean wordt gemaakt bij Magna Steyr in Oostenrijk.

3. Nio ET5

De Nio ET5. Foto: Nio
De Nio ET5. Foto: Nio

Een Tesla Model 3, maar dan beter. Dat is de Nio ET5 op papier. Opvallen doet hij niet zozeer qua looks, want hij lijkt vrijwel overgetrokken van de Model 3, maar vooral op het gebied van technische vooruitgang.

Zo kan de ET5 met het grootste accupakket (150 kWh) naar verluidt 1.000 kilometer afleggen. En opladen hoeft niet, want op speciale accuwisselplaatsen kun je binnen enkele minuten de lege accu inwisselen voor een volledig opgeladen variant.

Daarnaast kan de bestuurder, dankzij speciale AR-technologie, film kijken op een 200-inch 4K-scherm. Andere functionaliteiten voor de technologie worden nog gezocht en zullen op een later moment bekend gemaakt worden.

4. Rivian R1T/R1S

De Rivian R1S. Foto: Rivian
De Rivian R1S. Foto: Rivian

Rivian had in 2021 een bewogen jaar, om het zachtjes uit te drukken. De elektrische autobouwer zette de grootste beursgang van het jaar op zijn naam en begon met het uitleveren van de R1T en R1S.

Helaas kreeg het merk de productie niet snel genoeg op orde waardoor het bij slechts een paar honderd exemplaren bleef. Niet echt hoopvol voor een bedrijf dat de auto's ook in Europa wil aanbieden in 2022.

Toch is dat wel de reden waarom Rivian op de lijst staat. Sowieso is de R1T de allereerste volledig elektrische pick-uptruck die de Nederlandse markt betreedt. Dat is opmerkelijk, want bijvoorbeeld Ford heeft absoluut geen intentie om de F-150 Lightning in ons koude kikkerlandje aan de man te brengen.

Het is dus maar de vraag of de R1T hier voet aan de drassige grond kan krijgen. De R1S, de SUV-versie van dezelfde auto, zal het daarentegen ongetwijfeld goed doen.

5. Tesla Cybertruck

De Tesla Cybertruck. Foto: Tesla
De Tesla Cybertruck. Foto: Tesla

Elon Musk zegt nog steeds dat de Tesla Cybertruck in 2022 op de markt zal verschijnen. Naar eigen zeggen is zijn bedrijf klaar met het ontwikkelen van het productiemodel, maar toch zal hij pas eind 2022 daadwerkelijk gebouwd gaan worden. Musk beweert dat het hoekige voertuig zo bomvol nieuwe technologie zit dat het lastig is om de productie op orde te krijgen.

Op dit moment heeft Tesla naar verluidt meer dan een miljoen vooruitbestellingen in de boeken staan voor de opvallende vierwieler. Jij kunt er nu ook een plaatsen voor 100 euro. Er zit voor de rest geen koopverplichting aan en je kunt je 100 euro op elk moment terugkrijgen.

Grote vraag is hoeveel mensen daadwerkelijk de Tesla Cybertruck zullen en durven te kopen als-ie aangeboden wordt.

6. Pininfarina Battista

Pininfarina Battista. Foto: Pininfarina
Pininfarina Battista. Foto: Pininfarina

In de lijst van opvallendste elektrische auto's van 2021 staat de Rimac Nevera. Een elektrische hypercar met meer dan 1.900 pk.

Deze Pininfarina is een elektrische hypercar met meer dan 1.900 pk. Toeval? Niet echt, want onderhuids zijn het nagenoeg dezelfde auto's. Rimac levert namelijk de technologie en aandrijflijn van de Nevera als bouwpakket aan het Italiaanse Pininfarina, dat er vervolgens de Battista van maakt.

Maar als in 2021 in essentie dezelfde auto uitkwam, waarom staat hij dan ook op deze lijst? Omdat dit de allereerste elektrische hypercar van een Italiaans merk is. Dat is best een dingetje als je erover nadenkt.

De hoge heren bij Ferrari, Lamborghini, Pagani en ga zo maar door blijven angstvallig vasthouden aan de grote benzinemotoren, en dat snappen we helemaal. Maar als dan een designhuis dat verantwoordelijk is voor enkele van de mooiste Italiaanse supercars met een volledig elektrische auto komt, dan is dat een plekje in deze lijst waard.

7. Volkswagen ID Buzz

De klassieke VW-hipsterbus die vooral veel omgebouwd wordt tot ultrahippe camper, wordt opnieuw uitgebracht als volledig elektrische familiebus.

De Volkswagen ID Buzz komt ergens in 2022 op de markt en moet naast personen ook pakketjes gaan vervoeren. Er komt namelijk ook een 'cargo'-versie van. En hoewel Volkswagen naar verluidt de productie begin 2022 opstart, hebben we tot op heden nog geen officieel beeld zonder rare camouflageprints gezien van het productiemodel.

De auto staat op hetzelfde platform als alle andere ID-Volkswagens. Dat houdt in dat we geen spectaculaire cijfers hoeven te verwachten.

Maar misschien komt Volkswagen met wat leuke technische snufjes die het leven met de ID Buzz aangenamer maken, vooral als je ermee op vakantie gaat. De bus leent zich als geen ander voor een ombouw naar camper aangezien de elektriciteit toch al aanwezig is in de vorm van een groot accupakket.

LEES OOK: Tesla Model 2 kost minder dan $25.000 en komt waarschijnlijk in 2023 – dit is wat we ervan weten