• ‘Tesla-killer’ Rivian kijkt buiten de Amerikaanse grenzen en zou een fabriek ergens in of om Europa willen bouwen.
  • Naar verluidt is de elektrische autofabrikant al in gesprek met de Britse overheid voor een locatie, maar Nederland en Duitsland staan ook op de lijst.
  • In 2022 zouden de eerste pick-uptrucks en SUV’s van Rivian in Europa te koop moeten zijn.

Vorige maand kreeg Rivian, een Amerikaanse maker van elektrische pick-uptrucks en SUV’s, nog een gigantische kapitaalinjectie. Bij een investeringsronde, geleid door onder andere Amazon, werd 2,5 miljard dollar opgehaald.

Dat geld wil het bedrijf grotendeels steken in internationale uitbreiding, met name ergens in of rond Europa.

In eerste instantie gingen er geruchten dat Rivian voor de uitbreiding naar het Verenigd Koninkrijk zou kiezen. Het bedrijf is daar naar verluidt in gesprek met de overheid voor een locatie nabij Bristol. Hier zou het gaan om 250 hectare gelegen aan het water en de snelweg M5.

Maar niet alleen Engeland lijkt hoog op de lijst te staan van mogelijke locaties voor een Rivian-fabriek. Ook Nederland en Duitsland schijnen mee te dingen, aldus bronnen van SkyNews. Naar verluidt wacht Rivian nog op aanbiedingen vanuit ons land en onze oosterburen voordat ze verder in gesprek gaan met belanghebbende instanties.

Wel of geen gigafactory?

Het precieze doel van de fabriek is ook nog niet helemaal duidelijk. Het lijkt erop dat deze vooral bedoeld is voor de assemblage van de auto’s en eventueel de busjes van het merk. Rivian zou afzien van een eigen accu-assemblagelijn bij de nieuwe fabriek.

Mogelijk komt Rivian met een kleiner model dan de pick-uptruck en de SUV als de fabriek eenmaal staat. R.J Scaringe, CEO en oprichter van Rivian, hintte hierop in een interview met persbureay Reuters.

Recentelijk kwam een kleinere auto weer bovendrijven in de berichtgeving, omdat Rivian potentiële modelnamen had vastgelegd. Het vastleggen van modelnamen wordt door elke autofabrikant gedaan en betekent niet dat ze ook daadwerkelijk gebruikt gaan worden.

Rivian R1T. Foto: Rivian
Rivian R1T. Foto: Rivian

Rivian wil naar de beurs

Naast de geruchten over een nieuwe fabriek, schijnt Rivian ook bezig te zijn met een beursgang. Het zou hiervoor in gesprek zijn met meerdere banken.

Dat duidt op een reguliere beursgang in plaats van een beursnotering via de populaire SPAC, een lege beurshuls waarmee veel andere startups tegenwoordig de beurs betreden. Rivian zou uitgaan van een bedrijfswaardering van ongeveer 70 miljard dollar.

Lees in dit verband: SPAC’s zijn nu al populairder dan in recordjaar 2020 – deze grafieken laten de waanzinnige opmars zien

Naast elektrische auto’s maakt Rivian ook elektrische busjes. Amazon plaatste eind vorig jaar een mega-order van 100.000 stuks bij de fabrikant.

Ondertussen loop de productie van de Rivian R1T (het pick-upmodel) en de R1S (het SUV-model) gestaag door. Deze voertuigen worden begin volgend jaar in de VS op de openbare weg verwacht.

De eerste Rivian R1S is al in het wild gespot. Jeff Bezos en Oliver Daemen reden hierin naar de Blue Origin-raket voor hun ruimtevlucht.

Op dit moment heeft Rivian nog maar een productielocatie in de stad Normal, in de Amerikaanse staat Illinois. Deze fabriek was eerder in gebruik door Mitsubishi.

Lees en bekijk meer over Rivian: