• Met een camper op vakantie wordt steeds populairder. Het aantal geregistreerde campers steeg met 50 procent in vijf jaar.
  • Het aanbod aan tweedehands campers is groot en gevarieerd, er is voor ieder wat wils.
  • Er zijn wel een aantal dingen waar je op moet letten bij het kopen van een tweedehands camper. Wij geven enkele tips.

Campers nemen toe in populariteit. In de afgelopen vijf jaar is het aantal geregistreerde campers in Nederland met ongeveer 50 procent gestegen naar ruim 137.000. En de camper wint niet alleen terrein onder mensen die ermee op vakantie willen, ook thuiswerkers zien er een goed alternatief in voor de eettafel.

Een nieuwe camper kost al snel 40.000 euro, dat is voor velen wellicht een stevig prijskaartje. In dat geval kan een tweedehands camper een optie zijn.

Business Insider heeft het aanbod tweedehandsjes tussen de 10.000 en 30.000 euro onder de loep genomen. Hieruit blijkt dat campers lang niet altijd de vakantiemobielen zijn waar je misschien aan denkt.

Hieronder bespreken we campers in de categorieën groot, klein, gemiddeld, klassiekers en hobbyprojecten. In elke categorie hebben we een goede optie uitgezocht voor een prijs tussen de 10.000 en 30.000 euro. Tot slot wijzen we je ook op een aantal mogelijke valkuilen bij de aanschaf van een camper.

Maar eerst het aanbod aan tweedehands campers. Dit is wat we tegenkwamen:


Extreem groot met een lift voor de motor

Camper groot en Amerikaans. Foto: ANP
Camper groot en Amerikaans. Foto: ANP

Als je denkt dat ‘camperen’ altijd een beetje behelpen is, dan heb je nog niet gezien hoe Amerikanen dat doen. Zij pakken het groots aan. Geen gedoe met inbouwapparatuur of kleine banken en bedden. Gewoon alles full size.

Dat kan met een budget van rond de 30.000 euro, al moet je dan wel een beetje de eisen qua leeftijd en kilometerstand opzij zetten.

We vonden meerdere grote integraalcampers bij verschillende aanbieders voor net onder de 30.000 euro (met een kleiner budget moet je toch echt genoegen nemen met een kleinere camper). Op Marktplaats vonden we er één die er toch wel met kop en schouders bovenuit steekt: een Winnebago Elandan voor bijna 30.000 euro.

De gigantische Amerikaan heeft een full-size bank, bed en keuken. En omdat hij zo groot is, heeft hij niet één, maar drie airco’s. De camper heeft zelfs een lift voor de motor aan de achterkant. Een motor meenemen lijkt ons best handig, want met dit gevaarte bij de lokale buurtsuper parkeren is geen pretje.


Klein: minder luxe, maar wel wendbaar

Kleine off-road camper. Foto: Tom Rits/Unsplash
Kleine off-road camper. Foto: Tom Rits/Unsplash

Van het ene uiterste naar het andere: kleinere campers, ook wel off-road conversies genoemd. Je kunt deze voertuigen ook zien als een off-road auto met op de achterkant een mini-caravan. Daardoor voldoen ze technisch gezien aan alle eisen van een camper. Ze hebben twee stoelen, een tafel en een bed. Je kunt ze in veel gevallen zelfs bestempelen als alkoof-camper (met een slaapcompartiment boven de bestuurdersruimte).

Dankzij het formaat is het niet bepaald riant toeven in dit soort campers. Veel ruimte voor luxe is er immers niet. Maar aan de andere kant zijn ze wel lekker manoeuvreerbaar en kun je ermee op plekken komen waar geen andere camper ooit geweest is.

We vonden een goed voorbeeld op Marktplaats voor 20.000 euro. In onze ogen misschien wel de beste variant die je hiervan kunt tegenkomen. Waarom? Omdat hij gemaakt is op basis van één van de beste off-road auto’s ooit: de Mercedes-Benz G-Klasse. Als je daar niet mee op de meest onbereikbare locaties komt, dan weten wij het ook niet meer.


De gulden middenweg: de camper zoals je ‘m kent

Gemiddelde camper. Foto: Anders Nielsen/Unsplash
Gemiddelde camper. Foto: Anders Nielsen/Unsplash

Dit is de camper die je voor je ziet als je aan een camper denkt: een bus met op de achterkant een caravan gemonteerd, ook wel de halfintegraal genoemd.

Het is ook een goed voorbeeld van het gemiddelde dat je tussen de 10.000 en 30.000 euro tegenkomt. Een relatief oude auto (tussen de 1998 en 2006) met een kilometerstand die aan de hoge kant is (180.000 km en hoger).

Doorgaans zijn dit soort campers voorzien van alles wat je nodig hebt om comfortabel op vakantie te kunnen. Een riant bed, prima zitplaatsen, een badkamer met douche en wc, een mini-keuken en natuurlijk een luifel.

Een goed voorbeeld hiervan is de Iveco 35C13 Mobilvetta Opera half integraal die we voor 17.500 euro tegenkwamen op Marktplaats.


De klassieker: als hippie moet je minstens €25.000 hebben

Volkswagen T2 Westfalia. Foto: Hans Ripa/Unsplash
Volkswagen T2 Westfalia. Foto: Hans Ripa/Unsplash

Dit is de ultieme klassieker, de ook wel als hippiebus bestempelde Volkswagen T2B Westfalia uit de jaren 70. Niet goedkoop voor zo’n oudje, want voor minder dan 25.000 euro ga je geen goede vinden. Maar dan rij/slaap/woon je wel in een opvallende verschijning.

Je hebt ze in allerlei soorten en maten. Zo hebben ze bijvoorbeeld niet allemaal een klapdak of luifel.

Kies je voor een klassieker als deze, dan moet je er wel rekening mee houden dat ze niet erg krachtige motoren hebben en zeker niet comfortabel zijn voor langere ritten. Ook zijn moderne snufjes niet aanwezig, tenzij de vorige eigenaar besloot ze in te (laten) bouwen.

Kortom, het is wel wat inleveren op dagelijkse gemakken om hiermee gezien te worden.

Het hobbyproject: van knappe doe-het-zelfcamper tot veredelde bus

Hobbycamper. Foto: Kampus Production/Pexels
Hobbycamper. Foto: Kampus Production/Pexels

Natuurlijk kom je ook veel hobbyprojecten tegen in het aanbod. Zelfs ambulances worden aangeboden ter ombouw naar camper. Maar in veel gevallen zijn het wat oudere bussen die mensen met twee rechterhanden ombouwen naar campers.

Soms zijn ze prima gelukt, zoals deze Ford transit 300L voor 10.000 euro die we tegenkwamen. Hij heeft alle gemakken die je nodig hebt, waaronder een volledige keuken en een vast bed. Ook is er niet op technische snufjes is bespaard, want deze zelfbouwcamper heeft bijvoorbeeld een compleet weerstation en een achteruitrijcamera. 

Andere varianten van zelfbouwers – waar we je liever niet mee lastigvallen – voldoen voor een hogere prijs aan de minimale eisen om camper te mogen heten. Denk hierbij aan een bus met een voor de stoelen geplaatst kastje en een bak voor een wc.

Kortom, de een rekent geen geld voor echt handwerk, de ander vindt dat zijn handigheid stevig betaald dient te worden.


Hier moet je op letten bij de aanschaf van de camper

Een ding is zeker, in de camperwereld is er voor iedereen een passend vakantiemobiel te vinden. Er is een enorm aanbod en zelfs voor de mensen met een beperkt budget zijn er leuke campers te vinden. Toch is al snel duidelijk dat een hoger budget toegang geeft tot meer luxe en, niet heel onbelangrijk, meer betrouwbaarheid.

Bedenk daarom van tevoren wat je wilt en denkt nodig te hebben, oriënteer je goed en maak veel proefritten voordat je tot een eventuele koop overgaat.

Ook bij het aankopen van een tweedehands camper als werkplekvervanger of vakantiemobiel komt veel kijken. Hieronder een aantal punten waar je rekening mee moet houden:

  • Let op de manier waarop de camper geregistreerd staat. Het is belangrijk om te checken dat het wel daadwerkelijk een camper (een voertuig met twee vaste zitplaatsen, een tafel en een bed) is. Dit scheelt namelijk in de wegenbelasting. Als een camper volgens de Belastingdienst ook echt een camper is, valt hij onder de kwartregeling. Dat houdt in dat je niet de volle mep aan wegenbelasting hoeft te betalen omdat de fiscus ervan uitgaat dat het voertuig niet veel gebruikt wordt en zelfs voor een groot gedeelte van het jaar in een stalling staat.
  • Daarnaast is het vanzelfsprekend alle papieren te checken. Is de APK geldig, klopt de tellerstand en wanneer is voor het laatst onderhoud gepleegd?
  • Moeilijker wordt het als je de camper en diens opbouw moet controleren op bijvoorbeeld waterschade. Dat is voor veel mensen niet te doen. Daarom wordt er door de NKC (Nederlandse Kampeerauto Club) aangeraden om altijd een keuring voor de aankoop te laten doen door een betrouwbare en onafhankelijke partij. Zo voorkom je een miskoop.
  • Ook is de aankoop van een camper niet het enige bedrag dat je moet betalen om campereigenaar te kunnen zijn. Zoals eerder al aangegeven staat een camper veel dagen van het jaar in een stalling. Je mag hem namelijk niet langer dan twee weken achtereen op een parkeerplaats voor de deur zetten. En aan een stalling zijn natuurlijk kosten verbonden, als je geen garage aan huis hebt.
  • Vergeet de verzekering niet. Volgens de ANWB moet je hier in totaal (stalling, verzekering en andere onkosten) al snel 2.000 euro per jaar voor uittrekken. Dat is dus nog voordat je een kilometer hebt gereden.
  • Koop je nieuw of tweedehands? Dat ligt natuurlijk enerzijds aan de ruimte die je hebt in je budget en hoeveel waarde je hecht aan de nieuwste snufjes. In dit geval gokken we erop – gezien je dit artikel leest – dat het budget niet toereikend genoeg is voor een nieuw model. En dat is misschien beter, want campers worden maar enkele dagen per jaar gebruikt en zijn doorgaans goed onderhouden. Dat maakt dat de meerwaarde van een splinternieuwe camper gering is. Een tweedehands exemplaar biedt meer waar voor je geld.

Lees meer over kamperen: