Je wilt gaan eten bij een nieuw restaurant, eerst maar eens de reviews bekijken. Sommige mensen vinden het een leuke tent, maar er staan ook een paar zeer negatieve recensies bij.

Ga je toch bij dat restaurant eten? Nieuw wetenschappelijk onderzoek suggereert dat die kans groot is. Groter zelfs dan wanneer je alleen maar positieve berichten over het eettentje zou lezen.

Mensen zijn namelijk graag eigenwijs en uniek, is uit eerder onderzoek gebleken. We laten een tatoeage zetten omdat we daarmee onze individualiteit uitdrukken – ook al struikel je op het strand over gelijksoortige plaatjes op de huid. We dragen T-shirts van onze favoriete bands om daarmee onze smaak zichtbaar te maken. Hoe verschrikkelijker anderen die bands vinden, hoe beter.

Onderzoekers van Stanford Business School in de VS hebben ontdekt dat hetzelfde geldt voor reviews. Hoe erger sommige anderen een product beoordelen, hoe aantrekkelijker wij dat product gaan vinden.

De negatieve berichten over een restaurant zijn voor ons een teken dat we een exclusieve smaak hebben. Die tent is niet voor iedereen, des te beter voor verfijnde types als wij.

Hoe meer een product een individuele smaak aantoont, hoe sterker dit effect is. Bij kleding zijn negatieve beoordelingen het meest belangrijk. Ze zijn een teken van wat de wetenschappers bimodale distributie noemen, het feit dat sommige mensen een product fantastisch kunnen vinden, terwijl anderen er van moeten kokhalzen. Het geeft consumenten de kans om zich te onderscheiden in een wereld waarin eenheidsworst de norm aan het worden is.

Polariseren heet dat verschijnsel en het is in veel aspecten van de moderne samenleving te zien. Van politieke partijen tot maatschappelijke vraagstukken, veel mensen vinden het aantrekkelijk om anders te zijn dan anderen. Zelfs als ze daarvoor bij een vies restaurant moeten gaan eten.

LEES OOK OP FAQT.nl