Camarilla. Zo heet de nieuwe app waarmee een Nederlandse startup een nieuw sociaal medium introduceert naast bestaande reuzen als Facebook, Whatsapp, Instagram en Snapchat.

Camarilla is een app waarmee je foto’s en updates deelt met maximaal 15 mensen. De reacties binnen de groep zijn een-op-een, dus niet voor anderen leesbaar. Ook zien de leden van de groep niet wie de andere leden zijn.

“Ik kwam een jaar geleden op het idee toen ik op vakantie was”, zegt oprichtster Constance Scholten (29). “Ik was net moeder geworden en iedereen wilde foto’s zien. Maar ik wilde niet alle intieme momenten op Facebook delen, dus ik was met de een aan het whatsappen, met de ander aan het messagen en met een derde aan het mailen.”

Dat kon anders, besloot ze. Ze zegde haar baan als commercieel directeur bij Travelbird op om Camarilla te starten. Ze omringt zich met klinkende namen. Zo strikte ze de Olaf de Bruijn als technische man. Hij was eerder het technische brein achter Binck Bank en Brand New Day. Amerborgh, de investeringsmaatschappij van Alex Mulder (oprichter van uitzendbureau USG) verzorgt de financiering.

Een team van 11 mensen werkt nu vanuit 2 vestigingen in New York (marketing en pr) en Amsterdam (IT) aan de app. Camerilla verwijst naar een oud begrip: de entourage van een adellijk persoon.

Scholten wil zich nog niet vastpinnen op een verdienmodel. "Er zijn wel 25 verdienmodellen mogelijk, maar de focus ligt nu op zoveel mogelijk gebruikers en een zo'n goed mogelijk product. De markt voor sociale media is gigantisch, maar staat tegelijkertijd nog in de kinderschoenen. Maar zo'n medium als Camarilla, voor je meest dierbaren, zou er hoe dan ook komen."

 

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl