De Chinese markt voor elektrische auto’s staat allesbehalve stil. Kijk maar naar de grootste autobeurs van het land, die vorige week gehouden werd in de hoofdstad.

Op de Beijing Auto Show 2024 kwamen 117 nieuwe modellen voorbij. Zowel lokale fabrikanten als westerse merken toonden er hun nieuwe creaties.

Dit zijn de vijf meest bijzondere elektrische auto’s die de revue passeerden.

Zeekr Mix

Zeekr Mix. Foto: PEDRO PARDO/Getty Images

Hoewel de Chinese fabrikant van elektrische auto’s Zeekr pas drie jaar oud is, heeft het bedrijf naam gemaakt met zijn eigenzinnige bolides.

Op de autoshow in Beijing presenteerde het merk de Zeekr Mix, een elektrische minivan met draaibare stoelen. Hiermee kan de auto dienstdoen als een kleine woonkamer, wanneer ‘ie geparkeerd staat.

Het bedrijf, dat in handen is van de Chinese autogigant Geely, bracht vorig jaar zijn gloednieuwe Zeekr 001 uit. Een vernieuwde versie van dit model laadde zijn batterij in ruim elf minuten van 10 tot 80 procent op. Dit gebeurde tijdens een test met een speciale 600 kW snellader. De nieuwe versie van de 001 en de lader zijn nog niet op de Nederlandse markt. Hier communiceert de Chinese automaker nog met een laadtijd van een half uur als er van 10 naar 80 procent geladen wordt.

BYD Yangwang U8

Yangwang U8. Foto: VCG/VCG via Getty Images

Verreweg de grootste speler op de Chinese markt voor elektrische auto’s is BYD. Het is ook de automaker die door de legendarische belegger Warren Buffett wordt gesteund en Tesla-baas Elon Musk waarschijnlijk slapeloze nachten bezorgd.  

BYD staat bekend om zijn goedkopere voertuigen, zoals de Seagull. De nieuwe versie van deze compacte stekkerauto kost in China omgerekend net geen 9.000 euro. In Nederland is dit model (nog) niet verkrijgbaar.

Lees ook: Waarom Chinese elektrische auto’s in China zoveel goedkoper zijn dan in Europa

Toch stond BYD op de Beijing Autoshow 2024 voornamelijk te pronken met zijn duurdere modellen, waaronder de Yangwang U8.

Deze auto kost omgerekend ruim 140.000 euro. Voor dat geld krijg je een elektrische SUV die in noodgevallen tot een half uur kan drijven in het water en, net als een tank, 360 graden kan draaien op z’n plek. Voor zo’n 13.000 euro extra krijg je een ingebouwde drone.

BYD heeft ook een nieuwe, goedkope elektrische hatchback aangekondigd. Met deze omgerekend ruim 19.000 euro kostende Ocean-M wil het merk de druk op Tesla verder opvoeren.

Xiaomi SU7

Xiaomi SU7. Foto: JADE GAO/Getty Images

Een van de grootste trekpleisters van de Beijing Auto Show 2024 was de SU7, een elektrische sedan van de Chinese smartphonefabrikant Xiaomi.

De stekkerauto zou een actieradius krijgen van zo’n 800 kilometer en in een kwartier volledig kunnen opladen. En dat voor omgerekend net geen 28.000 euro.

Xiaomi heeft naar eigen zeggen al 75.000 bestellingen ontvangen voor de SU7. Het merk streeft ernaar om dit jaar 100.000 stuks te leveren.   

Volkswagen ID.Code

VW ID.Code. Foto: VCG/VCG via Getty Images

Westerse automakers waren ook goed vertegenwoordigd op de beurs in Beijing.

Volkswagen pronkte er met zijn nieuwe conceptauto, de ID.Code 01. Dit model is voorzien van een ingebouwde stofzuigrobot.

Mercedes toonde op de Beijing Autoshow 2024 een elektrische versie van zijn iconische G-klasse. Deze zou later dit jaar in China op de markt moeten komen.  

Xpeng AeroHT

Xpeng Aeroht. Foto: JADE GAO/Getty Images

Door de felle concurrentie op de Chinese automarkt, richten sommige fabrikanten zich op nogal bijzondere niches.

Een voorbeeld is de Chinese partij Xpeng, die op de autoshow in Beijing een prototype voor zijn vliegende auto, de AeroHT, presenteerde.

Dit model is al tien jaar in ontwikkeling. Naar verluidt is de regulering bijna rond, maar er is nog geen prijs of lanceerdatum bekendgemaakt. Het kan dus nog even duren voordat de AeroHT het Chinese luchtruim domineert.

LEES OOK: We maakten een testrit met de Tesla Cybertruck – deze 7 ontwerpfouten vielen ons op