Mollie heeft voor het eerst geld opgehaald bij investeerders – en het is meteen een grote klapper. Een groep ervaren fintechondernemers steekt 25 miljoen euro in het Amsterdamse betaalplatform. Daarmee wil Mollie de groei in onder meer Duitsland, Frankrijk en Italië versnellen.

Mollie verwerkt betalingen voor webwinkels en internetbedrijven, net als de Nederlandse concurrent Adyen. Maar waar Adyen voornamelijk grote jongens als Uber, Netflix en KLM als klant heeft, focust Mollie zich op het midden- en kleinbedrijf.

En dat lukt aardig. Zo’n 65.000 bedrijven zijn klanten bij de betalingsdienstverlener, die 145 werknemers in dienst heeft. In Nederland heeft Mollie een marktaandeel van 50 procent; in België 35 procent.

Maar dat is niet genoeg. Op de markt voor betaaldiensten is het de laatste jaren dringen geblazen. PayPal legde in 2018 ruim 2 miljard dollar op tafel voor het Zweedse iZettle en in maart van dit jaar telde het Amerikaanse FIS maar liefst 43 miljard dollar neer voor concurrent Worldpay.

Dan is er nog het eerder genoemde Adyen, dat na een succesvolle beursgang wordt gewaardeerd op bijna 20 miljard dollar. En hoewel het Amerikaanse Stripe niet beursgenoteerd is, is het bedrijf van de Ierse wonderbroers Patrick en John Collison wel 23 miljard dollar waard.

Mollie wilde geen beursgang

In dat geweld moet het winstgevende Mollie mee wil het op de lange termijn overleven. “Het gevecht tussen betaaldienstverleners concentreert zich nu nog met name op de grote retailers en in veel mindere mate in ons segment, het klein mkb. Maar we hebben niet eeuwig de tijd”, zegt mededirecteur Gaston Aussems tegen het Financieele Dagblad.

Een beursgang is een voor de hand liggende manier om kapitaal op te halen, maar dat was volgens oprichter Adriaan Mol geen optie. “Daar komt heel veel bij kijken”, zegt hij tegen Sprout. Bovendien stonden de investeerders te trappelen. “We werden door mensen over de hele wereld wereld benaderd.”

Lees ook op Business Insider

Uiteindelijk kwam Mol uit bij een groep informal investors, met daarbij enkele opvallende namen. Zo stappen (oud-)bestuurders van de betalingsverwerkers StoneCo, Klarna, PayPal en Worldpay in, evenals de ex-CFO van Airbnb, Laurence Tosi.

“We hebben ook met fondsen gepraat, maar voor ons is dit het meest interessant”, aldus Mol tegen Sprout, die de groep nieuwe investeerders omschrijft als “individuen en families die in ons geloven”. Of zoals hij in het persbericht zegt: “We zijn enorm verheugd aan te kondigen dat we investeerders aan boord hebben die onze kernwaarden en langetermijnvisie delen.”

Nieuwe financiële diensten van Mollie

Mol timmert al even aan de weg met zijn betaalbedrijf. In 2004 startte hij Mollie, toen nog als sms- en telecombedrijf. Hij was toen 19 jaar oud. Het aanbieden van betalingsdiensten volgde in 2006.

Met de miljoenen op zak wil Mollie nieuwe producten toevoegen, zoals het verlenen van kortlopende kredieten aan klanten. Adyen en iZettle kwamen daar al eerder mee. Daarbij hebben de betaalproviders een belangrijk voordeel ten opzichte van banken: ze hebben meer inzicht in de verkoopcijfers van webwinkels en kunnen zo beter inschatten hoe een bedrijf ervoor staat.

Adriaan Mol is ook mede-oprichter van MessageBird

Daar gaat ook de inmiddels 35-jarige Mol aan meebouwen, al heeft hij sinds 2012 een rol op de achtergrond. In dat jaar trad de Mollie-oprichter terug als CEO, om zich te richten op strategie, ontwikkeling en vernieuwing.

“Ik ben goed in programmeren, niet per se in leidinggeven”, zei hij daar vorig jaar over in gesprek met Business Insider. “Het was niet heel bewust, maar de taken die ik had als CEO waren toch een storende factor. Sollicitaties, de inrichting van de financiën, ik vond het allemaal niet boeiend.”

Mollie is niet het enige wapenfeit van de geboren Bredanaar, die als jongen uitvinder wilde worden. Zijn bedrijf Zaypay, dat kleine betalingen via sms en 0900-nummers faciliteerde, verkocht hij in 2011 voor een onbekend bedrag. En MessageBird, dat de sms-functionaliteiten van Mollie uitbouwde tot een volwaardig platform voor klantcontact, haalde twee jaar geleden 60 miljoen euro op bij investeerders.

Mol werd in 2018 dan ook verkozen tot beste online ondernemer van Nederland door de jury van de LOEY Awards. “Hij weet als geen ander waar hij zelf goed in is en laat zich voor andere taken omringen met de juiste personen”, aldus het jurycommentaar.

Lees meer: