In het veertigjarige bestaan van modehuis Claudia Sträter is het merk deze
week voor de tweede keer te zien op de Amsterdam International Fashion Week.
Ook in 2007 liepen de modellen in pakjes van het Nederlandse modehuis over
de catwalk. Toch is er volgens algemeen directeur Frits Helmstrijd een
belangrijk verschil tussen de show van drie jaar geleden en die van dit
jaar.

“De show van 2007 kwam voort uit de wens van toenmalig eigenaar Maxeda om
Claudia Sträter modieuzer te maken. Er werd een nieuw ontwerpteam aangenomen
en met een modeshop op de fashion week moesten we ons op de kaart zetten met
een internationaal gerichte design collectie.”

Te snel, te rigoreus
De modieuze wending die het van oorsprong nogal traditioneel gerichte
modehuis nam, bleek geen succes. Helmstrijd: “De ommekeer was te snel en te
rigoreus. De vrouwen die onze nieuwe collectie moesten gaan kopen, wisten de
weg naar de winkel niet te vinden. Terwijl onze eigen klanten niet wisten
wat ze met de collectie aan moesten.”

De internationale designstrategie werd alweer snel verlaten, al werd er wel
een aantal collecties gemaakt in samenwerking met opkomende Nederlandse
ontwerpers als Spijkers en Spijkers en Jan Taminiau. Een “tussenfase” noemt
Helmstrijd die periode. Met de aanwezigheid op de AIFW wil hij laten zien
dat het merk weer terug is.

Wortelbroek
“Het is niet zo dat we nu onmodieus geworden zijn. We voeren trends wel door,
maar vertalen die naar onze doelgroep, vrouwen van tussen de 35 en 50 die
bereid zijn te investeren in goede kleding. We zjin niet hoogmodisch, maar
refereren aan trends. Zo hebben we de wortelbroek (skinny jeans, red.)
wel doorgevoerd in de collectie, maar slechts in twee of drie modellen. We
laten zien dat we het gezien hebben, maar passen niet meteen de hele
collectie aan."

Niet alleen de collectie is anders. Ook bij het bedrijf zelf is het nodige
gebeurd. Zo verkocht Maxeda het merk in mei 2009 aan investeerder 2Deal
Ventures, ook eigenaar van snoepwinkelketen Jamin en metaalbedrijf KMT.

Buitenlandse winkels dicht
Onder 2Deal Ventures zijn de buitenlandse activiteiten verkocht. Er zijn geen
winkels meer in België en Duitsland, alleen de winkel in Luxemburg is open.
Om de een of andere reden loopt die erg goed. “We hadden in het buitenland
niet de naamsbekendheid die we in Nederland hebben. Ook waren we niet in
staat om de collectie aan te passen aan lokale wensen. Bijvoorbeeld in
pasvorm of assortiment”, geeft Helmstrijd als redenen dat Claudia Sträter in
het buitenland niet liep.

Lees ook op Business Insider

Afstoting van de buitenlandse activiteiten had ook gevolgen voor het
personeelsbestand. Op het hoofdkantoor moesten er veertig mensen uit. Maar
volgens Helmstrijd gaat het nu weer de goede kant op met het merk.

Oude klanten
“De collecties zijn weer herkenbaar. Veel oude klanten komen terug. En ook de
verkopen stijgen weer. Opsteker voor ons is het succes dat we hebben met
onze shop in shops in de Bijenkorf. De verkopen daar zijn deze winter weer
toegenomen, we doen het daar beter dan andere merken. In onze winkels hebben
we wel last van de crisis in de zin dat we minder bezoekers hebben. Maar de
bestaande klanten, doen per keer wel weer meer aankopen. Uiteindelijk is het
resultaat beter.” Omzetcijfers, winst of groeipercentages geeft Helmstrijd
niet.

Helmstrijd acht de tijd rijp om Claudia Sträter weer aan Nederland te
presenteren. Voor de show van deze week zijn vooral inkopers van
groothandels uitgenodigd. “We willen weer prominent in de betere
damesmodewinkel komen te liggen.”

Webwinkel
Een ander aandachtspunt is de webwinkel die medio augustus dit jaar live moet
gaan. De webwinkel moet binnen drie jaar uitgroeien tot een van de grotere
winkels. “Binnenkort zijn onze kleren al te koop via de webwinkel van de
Bijenkorf. Die resultaten zijn bemoedigend. Maar er zijn nog veel
onduidelijkheden over de praktische invulling. Het moet niet onze huidige
operatie in de war schoppen. Daarom besteden we het uit.”

Lees ook:

OntFront: van hiphopfeest naar kledingmerk

Ontwerper Claes Iversen mist nog zakelijke kennis

Ontwerper Jan Taminiau klaar voor de wereld

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl