Mercedes-Benz EQXX verbeterde deze week het eigen efficiëntierecord voor elektrische auto’s. Er werd 1.202 kilometer afgelegd met één batterijlading van 100 kWh.

In april flikte Mercedes-Benz iets wat nog geen andere autofabrikant voor elkaar had gekregen: meer dan 1.000 kilometer rijden op één volle batterij. En alsof dat nog niet indrukwekkend genoeg was, deden de Duitsers het onder normale omstandigheden die iedere weggebruiker dagelijks meemaakt.

De Mercedes-Benz EQXX, het volledig elektrische prototype waarmee de rit werd afgelegd, reed in twee dagen (iets meer dan 14 uur rijden) van Stuttgart naar het Franse Cassis. Een rit van 1.008 kilometer. De auto had bij het eindpunt nog stroom over voor 140 kilometer, en dat was blijkbaar genoeg aanleiding om te kijken of er nog een langere rit inzat.

Nyck de Vries achter het stuur van de EQXX
Nyck de Vries achter het stuur van de EQXX
Mercedes-Benz

Deze week stapten coureurs van Mercedes wederom in Stuttgart in, maar dit keer reden ze in twee dagen (14 uur en 30 minuten rijden) naar het Britse Formule 1-circuit Silverstone. Een kleine 1.100 kilometer moest er afgelegd worden op één opgetopte 100 kWh batterij. En net als de voorgaande keer, moesten de testrijders het doen met de reguliere situatie op de weg. Er werden geen routes afgesloten en geen wegen vrijgehouden.

De bestuurders brachten de auto veilig en wel naar Silverstone. Daarna was er genoeg lading over voor de Nederlandse coureur Nyck de Vries om nog 11 rondjes op het circuit in de EQXX af te leggen. Dat deed hij niet met een vederlichte rechtervoet, want De Vries trapte de auto naar zijn topsnelheid van 140 kilometer per uur.

Inclusief de rondes van De Vries komt de totaal afgelegde afstand op een indrukwekkende 1.202 kilometer. Daarmee gaat de efficiëntie van de auto van 8.7 kWh/100 km naar 8.3 kWh/100 km.

Tellerstand Mercedes-Benz Vision EQXX
Tellerstand Mercedes-Benz Vision EQXX
Mercedes-Benz

Nu moeten er wel enkele kanttekeningen bij de nieuwe rit worden geplaatst. Hoe indrukwekkend ook, er spelen wat andere factoren mee die de actieradius van de auto positief beïnvloeden. Ten eerste de temperatuur: die was afgelopen weekend aanzienlijk hoger dan in april. Elektrische auto's presteren beter onder warmere omstandigheden.

Ook was de zon krachtiger, wat inhoudt dat het zonnepaneel op het dak van de EQXX meer stroom leverde. Het zijn kleine verschillen, maar op zulke lange stukken, kunnen ze het verschil maken.

Mercedes geeft zelf aan dat door de warmere temperaturen de airco ook meerdere keren ingeschakeld moest worden, met natuurlijk impact op de lading van de batterij. In totaal stond de airco 8 uur aan "met slechts een minimale negatieve impact op het totale energieverbruik", aldus de autofabrikant.

LEES OOK: Deze €7.500 kostende elektrische zonneauto is volgend jaar in Nederland te koop