• De Mercedes-Benz Vision EQXX legde 1.008 kilometer af van Sindelfingen in Zuid-Duitsland tot aan Cassis aan de Franse Rivièra.
  • De auto kan remenergie terugwinnen, heeft een lichtere batterij, zonnepanelen op het dak en een aandrijfsysteem met zeer weinig verlies.
  • Mercedes wil de technologie uit de EQXX over twee tot drie jaar op grotere schaal toepassen in andere modellen.
  • Ik gebruikte de coolste functie van de elektrische Kia EV6 om buiten ontbijt te maken

Een prototype van een elektrische auto van Mercedes-Benz heeft ruim 1.000 kilometer afgelegd zonder tussentijds te hoeven worden opgeladen. Dat gebeurde met een accu die qua capaciteit vergelijkbaar is met de grote en luxe EQS modellen.

In het model met typenaam EQXX is technologie toegepast die over twee tot drie jaar in auto’s zullen zitten, zei Markus Schäfer, hoofd onderzoek en ontwikkeling bij het Duitse bedrijf, in een perstoelichting.

De auto is bijvoorbeeld uitgerust met een aerodynamisch profiel en gemaakt van lichtere materialen. Daarnaast heeft het model een verbeterde terugwinning van remenergie, een lichtere batterij, zonnepanelen op het dak om systemen van stroom te voorzien en een aandrijfsysteem met zeer weinig energieverlies.

Mercedes Vision EQXX versus Lightyear One

De aanpak van Mercedes doet denken aan de Nederlandse zonneauto Lightyear One. Dit elektrische voertuig heeft een accupakket van 60 kWh en legde daar tijdens een afgesloten test 710 kilometer mee af. Dat komt neer op een gemiddeld verbruik van 11,8 km per kWh.

De Mercedes EQXX heeft volgens de fabrikant "een accu van minder dan 100 kWh" en kan daarmee op papier 1.000 kilometer afleggen.

De auto legde in totaal 1.008 kilometer af van het onderzoekscentrum in Sindelfingen in Zuid-Duitsland tot aan Cassis aan de Franse Rivièra, zei Mercedes in een verklaring. De auto deed iets minder dan 12 uur over de tocht en zou bij aankomst nog 140 kilometer bereik hebben.

Het verbruik van de auto was 8,7 kilowattuur per 100 kilometer. Daarmee was de auto zeker twee keer zuiniger dan de huidige modellen.

De elektrische EQS S-Klasse, het huidige elektrische topmodel van de autofabrikant van meer dan 100.000 euro, verbruikt op papier tussen de 14 en 17 kilowattuur per 100 kilometer. In reële omstandigheden is dit vaak meer. De actieradius van de EQS bedraagt 731 km volgens de WLTP-norm.

De trip van Duitsland naar Zuid-Frankrijk was volgens Schäfer een goede mogelijkheid om "verschillende profielen" van wegen, temperaturen en hellingen te testen. Daarbij trok de auto bijvoorbeeld ook door de Alpen.

Normaliter worden dit soort tests gedaan op afgesloten circuits in perfecte omstandigheden. Het siert Mercedes dan ook dat ze dit voor deze test loslieten en de auto blootstelden aan niet alleen hoogte- en temperatuurwisselingen, maar ook aan verschillende rijsnelheden en wegwerkzaamheden die ze ongetwijfeld onderweg zijn tegengekomen.

De Model 3 en De Model S van Tesla, die als concurrenten worden gezien, hebben volgens WLTP een actieradius tot tussen de 600 kilometer (Model 3 Long Range) en 650 kilometer (Model S). De auto's hebben een verbruik dat doorgaans tussen 13 en 16 kilowattuur per 100 kilometer ligt.

LEES OOK: Dit is het effect op de kosten van elektrische auto’s van de torenhoge lithiumprijs: accu’s al gauw paar duizend euro duurder