Online supermarkt Picnic bracht afgelopen week spectaculair nieuws met de aankondiging dat het bedrijf in totaal voor 100 miljoen euro financiering heeft opgehaald voor uitbreiding in heel Nederland.

De transformatie van het bedrijf tot een landelijke speler gaat ook gepaard met wisselingen aan de top. Mede-oprichter Bas Verheijen trekt zich terug uit de dagelijkse operationele leiding.

“Ik heb mijn operationele taken overgedragen aan Gerard Scheij. Ik ben nog wel steeds een enorm trotse co-founder en blijf als adviseur verbonden aan Picnic”, zo meldt Verheijen aan vakblad Distrifood.

Verheijen hield zich bij Picnic bezig met zaken als het assortiment, prijzen en de marketing. Die taken worden nu overgenomen door Scheij.

Verheijen behoort samen met bestuursvoorzitter Joris Beckers, Frederik Nieuwenhuys en ondernemers Michiel Muller tot de club die Picnic heeft opgezet. Eerder was Verheijen marketingdirecteur bij C1000 en Albert Heijn.

100 miljoen euro voor Picnic

De investering van 100 miljoen euro - afkomstig van vermogende Nederlandse families - moet 10.000 banen opleveren en wordt gestoken in het opzetten van 5 nieuwe distributiecentra, 2.000 elektrische bezorgvoertuigen en 70 ‘hubs’. In de komende drie jaar wil wil de internetsuper landelijk gaan leveren in het stedelijk gebied.

Het in 2015 gelanceerde Picnic concurreert met bezorgdiensten van Albert Heijn en Jumbo door boodschappen gratis en zonder wachttijden te bezorgen. Momenteel bezorgt het bedrijf alleen nog in Amersfoort, Almere, Leusden, Soest, Maarssen en Utrecht. Vanaf april bezorgt de dienst ook in Delft, Rijswijk, Leidschendam, Voorburg, Nootdorp, Delfgauw en Den Hoorn.

“Wij zijn inderdaad de moderne versie van de oude SRV-wagen. We gebruiken zelf als vergelijking vaak de melkboer, een nog ouder concept”, liet topman Joris Beckers weten aan Business Insider.

LEES OOK: Hoe Picnic de oude SRV-wagen weer tot leven wekt in het internettijdperk