• Marjolijn Meijer geeft sinds vertrek van haar ex-man uit de directie leiding aan 24 sportscholen.
  • Ze werkt tot 80 uur per week en heeft de ervaren ondernemer Jordy Kool ingeschakeld als co-CEO.
  • Business Insider Nederland ging met Meijer in gesprek over hoe het gaat met Urban Gym Group.

Topvrouw Marjolijn Meijer staat sinds oktober vorig jaar aan het roer van Urban Gym Group (UGG), bekend van merken Trainmore, Clubsportive en High Studios.

Sinds zij CEO is, werkt Meijer gemiddeld zestig tot tachtig uur per week, vertelt ze in een gesprek met Business Insider Nederland.

Leiding geven aan ruim twintig fitnessscholen die al meerdere maanden dicht zijn vanwege de coronamaatregelen is een flinke uitdaging. In het bijzonder omdat ze dat sinds kort in haar eentje moet doen.

Een groot deel van haar carrière was Meijer onderdeel van het succesvolle sportieve echtpaar met Han Doorenbosch. Samen zijn ze uitgegroeid van een kleuterjuf en een gymleraar tot grote spelers binnen de fitnessbranche.

Maar drie jaar geleden zijn Meijer en Doorenbosch gescheiden en in oktober vertrok Doorenbosch uit de directie van UGG. Hij verkocht bijna al zijn aandelen aan Meijer en investeerder Jordy Kool.

Meijer vroeg vervolgens Kool, die een ervaren ondernemer is, om haar in de directie tijdelijk bij te staan als co-CEO. Ondanks de lockdown hielden ze de blik op groei met overnames en het opstarten van nieuwe bedrijven.

Business Insider Nederland sprak met Meijer over haar visie voor de fitnesssector en voor haar bedrijf na de coronacrisis.

Fitnessclubs moeten zich hard aanpassen aan de nieuwe realiteit van lockdowns en beperking van sociale contacten. Als de coronacrisis voorbij is, ziet de sportschool er dan anders uit?

"Mensen zijn door de lockdown in een ander trainingsritme gekomen. Zij sporten nu thuis, buiten in het park en straks ook op reis als dat weer mag."

"Dat overal kunnen trainen gaat niet weg. Als je normaal gesproken bij Clubsportive les krijgt van Samir, moet je die les ook online kunnen doen, waar je ook bent, in New York of thuis."

"Je krijgt dan via je sportschool toegang tot live lessen en on-demand sportklasjes die in een digitale bibliotheek à la Netflix staan. Dat zijn wij nu aan het opbouwen."

Dan gaan traditionele fitnessclubs dus de concurrentie aan met online aanbieders van fitnesslessen...

"Dat soort online spelers hebben nu natuurlijk wel een voorsprong. De grootste uitdaging voor ons zit in het professioneel opzetten van de online omgeving en de kwaliteit van de video's. Wij moeten ervoor zorgen dat onze klanten er makkelijk bij kunnen."

"Sinds de eerste lockdown bieden we ook audiotrainingen aan. Het zijn work-outs van 45 minuten die we opnemen met onze fitnesstrainers, soms in samenwerking met een DJ. Eerst was dit gratis, maar we hebben er een betaald platform van gemaakt en bieden het nu aan onze leden aan als onderdeel van het abonnement. Elke week komen er drie nieuwe audiowork-outs bij."

Wat doe je dan tijdens zo’n work-out?

"Rennen op verschillende snelheden, burpees, stretching. Het is heel afwisselend en de trainer neemt je overal in mee en motiveert je."

Met een uitgebreid online aanbod, gaan er dan straks veel minder mensen fysiek naar de fitnessclub?

"Je kunt niet alles buiten of thuis doen. Ik hoor van veel mensen dat ze naar de gym gaan missen. Niet alleen het trainen, maar ook de gezelligheid en de energie van de omgeving. Daarnaast hebben de meeste mensen apparatuur nodig met gewichten om echt een getoned lijf te krijgen."

"Soms zie je twee vrouwen naast elkaar staan op het strand die allebei zestig kilo wegen. Bij de ene denk je, 'tjee, wat ziet die er goed uit' en bij die andere denk je 'mwah'. Het verschil is dat de eerste naar alle waarschijnlijkheid veel aan krachttraining doet en goed op haar voeding let, terwijl de andere net zoveel weegt en maar een beetje sport."

"Natuurlijk kun je dat effect ook zonder apparaten bereiken, maar dan is je voeding cruciaal en moet je alles afwegen en de juiste verhouding weten tussen eiwitten, koolhydraten en vetten. Dat betekent dus enorm op je voeding letten. Ik denk dat slechts een half procent van de bevolking dit gaat doen."

Komen er ook nieuwe elementen bij de fitnessclub van de toekomst?

"Online sporten zal niet meer verdwijnen. Leden zien de voordelen van ook thuis of op reis kunnen trainen. En voeding. Sportscholen gaan voedingsconsulten aanbieden."

"Ik train heel graag, maar ik weet dat 80 procent van het resultaat voeding is. Mensen zouden eens goed moeten kijken wat ze elke dag eten. Soms schrik je ervan hoeveel calorieën je naar binnen werkt. Maar het gaat mij ook om wat voor calorieën er naar binnen gaan."

"Verder zal het ontspanningselement nog meer dan hiervoor terugkomen in de sportschool van de toekomst. Dat betekent dus nog meer yoga, maar ook meditatie en mindfullness."

Hoe ziet de sportschool eruit over 5 jaar?

"Ik heb een stevige visie voor hoe onze clubs over vijf jaar eruit moeten zien, maar het is nog te vroeg om die te delen. Ik wil geen voorsprong geven aan onze concurrenten."

Jullie hebben recentelijk Gymwarehouse opgericht, waar consumenten en bedrijven tweedehandse fitnessapparatuur kunnen kopen. Hoe loopt dat?

"Dat loopt goed. De aansturing ligt primair bij mijn businesspartner Jordy Kool. Dit bedrijfsonderdeel is vergelijkbaar met de handel in tweedehands IT-producten bij Infotheek Group, die Jordy heeft uitgebouwd. Zoiets als Gymwarehouse zet je niet zomaar op. Het is een aparte tak van sport die je moet beheersen."

"Via Gymwarehouse verkopen we nu in eerste instantie fitnessapparatuur uit onze eigen clubs. Met die opbrengsten kunnen we een deel van de nieuwe apparatuur bekostigen. Daardoor zijn we in staat om tijdens de crisis te vernieuwen terwijl veel van onze concurrenten dat niet kunnen doen."

Is er veel vraag?

"Ja. Consumenten kopen meestal dumbbells, squatreks en fietsen. De heel grote apparaten zoals loopbanden of roeitrainers gaan eerder naar fysiotherapeuten en personal training-studio's."

Blijft Gymwarehouse ook na corona bestaan, als mensen weer naar de fitnessclub gaan en er wat minder interesse is in de tweedehands apparatuur?

"Zeker. Dit is 100 procent een blijver."

Er is veel veranderd de afgelopen tijd in de directie van Urban Gym Group. Wat is precies de inbreng van co-CEO Jordy Kool? Hoe is de dynamiek binnen het bestuur?

"In het najaar, nadat mijn ex-man, Han Doorenbosch, zijn belang in UGG had verkocht, zaten we midden in de coronacrisis. Ik heb toen Jordy gevraagd om co-CEO te worden. Hij nam veel zaken over die Han deed, zoals M&A en strategie. De dagelijkse aansturing ligt meer bij mij."

"Jordy heeft in zijn 25 jaar als ondernemer al vier moeilijke financiële periodes meegemaakt. Hij weet hoe je moet groeien als bedrijf."

"We zijn nu aan het verkennen hoe de toekomstige organisatiestructuur eruit moet komen te zien, zoals de samenstelling van de directie. Wij zijn nu op zoek naar een CFO en krijgen in mei een Chief of Staff."

"Samen bekijken we hoelang Jordy in de rol van co-CEO blijft. De bedoeling is dat hij op den duur in het bestuur blijft, maar in een toezichthoudende functie. Wij zijn bezig een one-tier bestuursmodel op het zetten. Daarvoor werven we nu drie commissarissen."

Wat heb je van hem kunnen leren?

"Niet te snel beslissingen nemen. Soms is afwachten ook goed. Als er een lockdown wordt afgekondigd zal je eerst goed de details moeten bestuderen en nadenken wat je kunt bieden en welke beslissingen we gaan maken."

Jullie zijn hard aan het groeien. Wat is de stip aan de horizon? Is een beursgang zoals bij Basic-Fit een mogelijkheid?

"De ambitie is om snel te groeien. Momenteel hebben we zo'n 24 fitnessclubs, maar wij willen verdubbelen naar vijftig sportscholen."

"Nu zijn we niet bezig met een beursgang, maar dat sluiten we in de toekomst niet uit want dat kan ons het benodigde groeikapitaal opleveren. Verkoop aan een strategische koper of een private-equitypartij is ook een mogelijkheid."

[activecampaign form=30]

Lees meer over ondernemen: