Een auto van de zaak is fors duurder geworden, omdat leasebedrijven de prijzen van leaseauto’s het afgelopen jaar flink hebben opgeschroefd. Normaal stijgen de prijzen tussen de 2 en 3 procent op jaarbasis, dat is nu maar liefst 8 procent. Dit maakt een leaseauto al snel duizenden euro’s duurder, zo blijkt uit een analyse van Leasevergelijker op verzoek van radiozender BNR.

“Wij zagen nooit eerder zulke grote prijsstijgingen”, zegt oprichter Wilbert Philippo van Leasevergelijker tegenover BNR. De extreme stijgingen wijt hij aan een tekort van nieuwe auto’s op de markt. Dat tekort wordt weer veroorzaakt door leveringsproblemen. Zo kampt de autobranche al lange tijd met een grootchiptekort.

Aangezien er nog geen einde lijkt te komen aan de tekorten zullen de leaseprijzen de komende tijd ook nog blijven oplopen. “Maar ook de rente stijgt”, duidt Philippo de situatie. “Ik denk dat de gemiddelde leaseprijs volgend jaar 20 procent hoger ligt dan in 2021”.

Analisten zien meer redenen voor het hoog blijven van de nieuwprijzen van auto’s voor onder meer de leasemarkt. De krapte in het aanbod van nieuwe auto’s heeft prijzen opgedreven en inmiddels zijn fabrikanten en dealers gewend geraakt aan de nieuwe prijsniveaus. Ze zijn dus geneigd de hogere prijzen die ze kunnen vragen voor hun producten, te handhaven.

Door de 'pricing power' van autofabrikanten zullen de nieuwprijzen ook bij een groter aanbod niet zomaar weer dalen, zo is de verwachting.

Fabrikanten zien de huidige marktsituatie simpelweg gunstig, omdat er bij iets lagere verkoopvolumes en hogere prijzen wel meer winst wordt gemaakt. Met een kanttekening: op het moment dat de prijsdiscipline verslapt en er druk ontstaat om prijzen te verlagen om de verkopen te stuwen, kunnen de nieuwprijzen zomaar weer ineens omlaag duiken.

Lees over autorijden ook: