De deelauto’s van Greenwheels worden de komende drie jaar versneld vervangen door elektrische modellen. Het Nederlandse deelautomerk wil er daarmee voor zorgen dat het bedrijf in 2025 compleet CO2-neutraal draait.

Greenwheels heeft op dit moment 2300 deelauto’s rijden in Nederland. Daarvan is 10 procent volledig elektrisch aangedreven. De volgende 500 elektrische auto’s staan in bestelling. “We realiseren ons dat we voor een enorme klus staan, maar we gaan uitstootvrij rijden nog toegankelijker én aantrekkelijker maken”, zei Andrew Berkhout, algemeen directeur Greenwheels.

De huidige rood-witte stadsauto’s, stationwagens en bestelwagens met verbrandingsmotoren van het Duitse automerk Volkswagen gaan daarmee uit het stadsbeeld verdwijnen. Daarvoor in de plaats komen stekkerauto’s van de elektrische Volkswagen ID.-modellen.

In samenspraak met lokale overheden worden ook de parkeerplekken, waar de gebruiker de auto ophaalt en terugbrengt, uitgebreid met laadpalen en waar nodig worden extra locaties gerealiseerd. “Met elektrische auto’s, zeker in combinatie met snelladen, kunnen gebruikers met gemak afstanden van honderden kilometers per dag afleggen”, zei Berkhout, die daarbij aangaf dat Greenwheels met de komst van de elektrische auto’s verder kan doorgroeien.

Het aantal autodelers steeg volgens Greenwheels in 2021 met 20 procent, in lijn met voorgaande jaren. Elke deelauto vervangt volgens het bedrijf gemiddeld genomen elf auto's. "Dat betekent met de huidige vloot dus 25.300 minder auto's op straat", aldus Berkhout.

LEES OOK: Deelauto’s lijken duur, maar is dat wel zo? We zochten het kantelpunt in vergelijking met een eigen auto of private lease