Hoe goed (of slecht) is de deal van Swapfiets? De fietsen met de blauwe voorband duiken overal op. Dus veel mensen vinden een Swapfiets, waarmee je voor een vaste prijs per maand een fiets huurt, een verstandige keuze. Maar hoeveel verschilt zo’n leasefiets nu vergeleken met een fiets kopen?

Het lijkt in ieder geval wel duidelijk dat niet alleen de kosten meespelen. “Wij zorgen ervoor dat je Swapfiets het altijd doet”, belooft het bedrijf van de Delftse studenten. Dat maakt het gemakkelijk. Of is het een teken des tijds en geeft het blijk van “gebrek aan verantwoordelijkheid en rekenschap”, zoals journaliste Kelli van der Waals in Vrij Nederland betoogt?

Eigenlijk willen we eerst gewoon weten wanneer je met een Swapfiets duurder uit bent. Je hoeft geen goede rekenaar te zijn om aan te voelen dat je met een jaartje fietshuur opsparen waarschijnlijk ook een goedkope fiets kunt kopen.

Business Insider zet de cijfers voor je op een rij. Zo kun zien hoe de kosten van een Swapfiets zich verhouden tot een vergelijkbare fiets die je koopt.

Zo lang rijd je voordelig op een Swapfiets

Het ontwerp van een Swapfiets houdt rekening met intensief gebruik in de stad. Door schade en schande wijs geworden, levert het bedrijf fietsen met aluminium velgen maar zonder bagagedrager achterop. Passagiers achterop zorgen immers alleen maar voor meer fietsen met een slag in het wiel.

Swapfiets levert een degelijke stadsfiets. Hoewel je veel goedkope fietsen kunt vinden, ben je voor een gelijkwaardig model al snel tussen de 400 en 600 euro kwijt. Wij vergelijken de huur van de fietsen met de prijs van de goedkoopste Gazelle (579 euro) en de Union Flow (399 euro).

Na twee jaar ben je op een degelijke stadsfiets wat betreft de aanschafkosten goedkoper uit dan een Swapfiets. In dit geval gaat het om de Union, die zelfs eenzelfde soort rekje voorop heeft. Op het duurdere instapmodel van Gazelle moet je bijna 3 jaar fietsen om voordeliger uit te zijn dan de Swapfiets.

Het grote voordeel van de Swapfiets lijkt de zorgeloosheid, maar goede moderne fietsen zijn bij normaal gebruik al vrijwel onderhoudsvrij. Twee jaar doorkomen zonder noemenswaardige schade lijkt dus heel goed haalbaar.

Wil je met je eigen fiets verzekerd zijn van pechhulp, net zoals op een Swapfiets, dan bestaat daar ook een speciale fietsverzekering voor. De kosten van die 35 euro per jaar verdien je dus met iets meer dan twee maanden Swapfietsen.

Stel nu dat je fiets wordt gestolen, dan is de Swapfiets ineens een stuk aantrekkelijker. In de bovenstaande grafiek zie je hoe de kosten uitpakken als je daardoor na twee jaar al een nieuwe fiets nodig hebt. We vergelijken de Swapfiets hier met de Union Flow

Je moet dan simpelweg zo'n twee jaar langer doortrappen om gelijk te komen met de huurfietsen uit Delft. De duurdere Gazelle hebben we hier voor het overzicht niet ingetekend. Het is duidelijk dat een duurdere fiets bij vervanging ook direct weer meer kost.

Een gestolen Swapfiets wordt overigens ook niet gratis vervangen, maar kost je 40 euro extra.

Je fietsuitgaven op een rijtje

Hoeveel wat nu precies kost, kan snel ingewikkeld worden. Dat maakt de afweging of je wel of niet aan een Swapfiets moet beginnen wel een stuk interessanter.

Pechhulp: Voor pechhulp bij je eigen fiets kun je dus een extra verzekering afsluiten, maar dat is dus wel een extra regeling die je moet treffen. Bij een Swapfiets is hulp bij een kapotte fiets inbegrepen in je huur.

Diefstal: Bij diefstal lopen je kosten flink op, dus dan lijkt een extra diefstalverzekering ook nog handig. Het nadeel is wel dat een fietsverzekering je in een stad als Rotterdam al bijna 6 euro per maand kost. Voor zeventig euro heb je ook een heel goed slot. Een gestolen Swapfiets kost je 40 euro, maar als je het dubbele slot niet hebt gebruikt al 60 euro. Als Swapfiets erachter komt dat je hierover gelogen hebt kost het je nog eens 100 euro. Niet op slot zetten kost je zelfs 350 euro.

Lopend onderhoud: De meest voorkomende schade aan je fiets is een lekke band. Wanneer je een tweedehandsfiets op de kop weet te tikken en dergelijk licht onderhoud zelf doet, ben je ruim goedkoper uit dan de berekeningen die wij je hier kunnen geven. Nieuwe fietsen hebben pas echt onderhoud nodig lang na het breakevenpunt met de kosten van een Swapfiets.

'Achteraf duurder' – maar dit is waarom mensen toch een Swapfiets kiezen

Onderhoud, pechhulp en de mogelijkheid van diefstal. Het kan al snel ingewikkeld worden om te bedenken hoeveel een fiets je nu echt gekost heeft aan onderhoud over, zeg, vijf jaar. Bovendien kost ook een klein klusje je weer tijd. Voor iets moeilijkere taken zul je soms al flink wat tijd uit moeten trekken of ga je naar de fietsenmaker.

Dat is direct het voordeel van een Swapfiets. Hoe moeilijk je de berekeningen ook maakt, na enkele jaren heb je met een eigen fiets de Swapfietshuur al lang terugverdiend.

Alleen, op welk moment vallen die uitgaven precies en wat kun je zelf doen? Met een Swapfiets betaal je voor voorspelbare kosten. Zelfs wanneer je fiets gestolen wordt, weet je al wat het je gaat kosten. De keuze voor die zekerheid weegt voorlopig voor genoeg mensen zwaarder dan een puur financiële afweging.

Zoals men in de podcast De Spaak opmerkte: "Je bent achteraf wel duurder uit, maar het is een compleet pakket."

Lees meer over fietsen: