Tegenwind, regen en zweet staan de doorbraak van fietsen voor woon- en werkverkeer nog in de weg. Maar e-bikes, pedelecs en ligfietsen bieden steeds meer opties en snelheid, schrijft Smartdriving.nl.

Niet alleen in het veldrijden zijn ze populair: fietsen met hulpmotor. De ontwikkeling en verkoop van e-bikes overtreft de laatste jaren die van gewone fietsen. Inmiddels kun je met een pedelec-fiets zelfs al snelheden van 45 kilometer per uur bereiken. Tijd voor een overzicht van (lig)fietsen voor woon-werkverkeer.

De e-bike is inmiddels ook een van de meest gestolen fietsen in Nederland, wat de populariteit tekent. Zelfs jongeren schamen zich tegenwoordig niet meer om een e-bike aan te schaffen voor schoolverkeer. De meerprijs is binnen twee jaar terugverdiend aan bespaarde OV-kosten. Ook onder ouderen blijft de e-bike onverminderd populair. Dit omdat het de ultieme manier is om jong en fit te blijven, zonder het ouder wordende lichaam te veel te belasten.

Voor de gehaaste forens zijn reguliere e-bikes niet interessant, omdat deze slechts tot 25 kilometer per uur ondersteuning mogen geven. De gemiddelde Nederlandse forens haalt die snelheid al uit zichzelf met een sportieve fiets zonder elektrische ondersteuning.

Pedelecs

Wie met hoge snelheid naar het werk wil fietsen, koopt daarom tegenwoordig een pedelec. Deze elektrische fietsen vallen nu nog onder de categorie snorfiets, waardoor een helm niet verplicht is (wel aangeraden). Vanaf 2017 zijn het echter bromfietsen en zal er een helmplicht gelden. Het is nog niet duidelijk of dit een fietshelm of brommerhelm wordt.

speed pedelec

Pedelecs zijn betaalbaarder dan een velomobiel (zie verderop in dit artikel), duurder dan een gewone e-bike en veel duurder dan een gewone fiets.

Het voordeel ten opzichte van een (elektrische) scooter en/of brommer, die ook harder kan, maar niet goedkoop is, is dat ze multi-inzetbaar zijn: zelfs met een lege batterij kun je gewoon doorfietsen. Ze zijn wendbaarder dan een velomobiel en zijn er in vele modellen: van mountainbike, hybride tot zelfs een omafiets.

En in tegenstelling tot een scooter of brommer kun je op een pedelec gewoon jezelf aan het werk zetten. Je krijgt het dus niet koud en ze zijn ook nog goed voor de conditie. Bovendien bieden ze de kick van een (opgevoerde) brommer.

De pedelec kan daarom best een hit worden onder pubers met een overschot aan testosteron en geld. Maar ook jonge vaders die geen tijd meer hebben om te sporten kunnen met deze fiets in conditie blijven en tegelijkertijd files vermijden op weg naar het werk.

Een addertje onder het gras: De eigenaar moet een WA-verzekering afsluiten. De minimale leeftijd is 16 jaar en je moet in het bezit zijn van een bromfiets- of autorijbewijs. De fiets moet voorzien zijn van een kenteken, zoals de blauwe, rechthoekige plaat die ook op snorfietsen zit.

Shareroller, ONWheel, Solex

Nu de elektromotoren en batterijen zich snel ontwikkelen, komen er zelfs multifunctionele nieuwe elektromotoren op de markt waarmee je iedere fiets, step, brommer of snorfiets kunt ombouwen tot elektrische fiets of pedelec: bijvoorbeeld de Shareroller en de ONwheel.

Vooral de Shareroller lijkt op de in Nederland welbekende Solex, maar dan in elektrische uitvoering. De Shareroller heeft niet de nadelen van de ook al bestaande elektrische Solex (extreme bandenslijtage, beperkte actieradius) en beschikt over een speciale kunststof aandrijfband die op iedere fiets bovenop het voorwiel past. Bovendien zitten er afneembare accupakketten bij om de actieradius van de Shareroller, tegen meerprijs, uit te breiden.

shareroller

De ONwheel is wat kleiner en hangt onder de trapas om de achterband aan te drijven. Beide ombouwsets kunnen via een app op de smartphone worden bediend en hebben dan ook geen extra bedieningscomputertje op het stuur nodig.

De prijzen van deze ombouwgadgets zijn echter wel behoorlijk. De Shareroller kost zo’n 1.000 euro met een 400 Wh batterij (voor een bereik van circa 80 km) en dan moet er je nog een bevestigingsset bij kopen.

De ONwheel kost 549 euro voor een set met 200 Wh batterij (het bereik is dan beperkt tot circa 40 km). Hier komt nog een aparte bevestigingsset bij voor de batterij (199 euro los) en ook de lader (29 euro) moet je apart erbij kopen. Een compleet nieuwe elektrische Solex is al te koop voor circa 1.600 euro, maar die rijdt slechts 20 kilometer per uur en heeft een bereik van circa 30 kilometer.

Ligfietsen

Het onbetrouwbare Nederlandse weer blijkt vele automobilisten ervan te weerhouden om langere afstanden af te leggen op een niet-overdekte fiets. Daarom zijn er al een groot aantal jaren overdekte ligfietsen (velomobielen) te koop, die bij regen zowel een droge overtocht als hoge snelheden bieden voor forensen die langere afstanden afleggen.

Door het minimale gewicht en de aerodynamische bouw kost het fietsen met een velomobiel drie tot vier keer minder kracht dan het fietsen met een gewone tweewieler. Daarnaast bieden ze meer comfort. Een snelheid van 40 kilometer per uur is op lange rechte stukken geen enkel probleem. Dat betekent dat je bijna net zo snel op je werk bent als met de auto, die vaker last heeft van files.

velomobiel

Bij tegenwind en regen is de velomobiel een prima alternatief voor de gewone fiets. In Nederland is de Quest erg populair. Ook de Strada en Mango verkopen goed. En ook de klassieke Alleweder (de eerste overdekte ligfiets van Flevobike) en Alligt rijden nog over Gods wegen in Nederland.

Alle ligfietsen zonder elektrische ondersteuning kennen een belangrijk nadeel: doordat de fietser overdekt zit en zelf behoorlijk veel vermogen levert, komt men vaak toch nog bezweet aan op de bestemming. Vandaar dat de laatste tijd steeds meer velomobielen worden voorzien van een hulpmotor.

Dat brengt ons op een ander nadeel van deze aerodynamische raketten: ze zijn erg prijzig. Zo is er de (e)Orca, een driewieler van Flevobikes, die tot nu toe weinig verkocht wordt. Waarschijnlijk vanwege de nieuwprijs van ruim 7.000 euro. En dat is dan nog zonder elektrische aandrijving.

De Vlamingen kiezen vooral voor de WAW, ook een overdekte ligfiets. Lichtgewicht en zeer gestroomlijnd. Een uitputtend, maar enigszins verouderd, artikel over velomobielen is overigens te vinden op de Belgische website Lowtechmagazine.

In de tussentijd heeft een Amerikaans bedrijf alweer een crowdfundingactie gestart voor de ELF, een driewieler met een cabine die je beschermt tegen regen en de stroomlijn verbetert. De fiets bevat een lithium accu, een kleine elektromotor en zonnepanelen. De ELF kan 150 kilo aan spullen vervoeren en een kleine 50 kilometer afleggen op 1 acculading. De prijs zal volgens een Amerikaans journalist tussen de 6.000 en 11.000 dollar komen te liggen.

TWIKE

Hoewel er dus meer tweepersoonsvelomobielen zijn, is er geen enkele die kan tippen aan de prestaties van de TWIKE. Dit is een tweepersoonsfiets die zelfs op de snelweg mag en snelheden tot 90 kilometer per uur bereikt.

twike

Deze Duits-Zwitserse driewieler is al jaren op de markt, maar breekt niet door. Vooral vanwege de hoge prijs. De TWIKE kost minimaal 18.000 euro en voor een batterij met een actieradius van circa 80 kilometer komt daar nog eens bijna 4.000 euro bij.

Dankzij de trappers, de elektrische aandrijving en een luxe cabine met lederen bekleding, geluidsinstallatie en verwarming, is de fiets te vergelijken met een auto. Maar dan een die altijd nog verder kan als de accu leeg is.

LEES OOK OP SMARTDRIVING.nl