• Luchtvaartmaatschappij KLM heeft in het tweede kwartaal van 2020 een operationeel verlies geleden van 493 miljoen euro.
  • De omzet kelderde met meer dan 75 procent. Vanwege de coronacrisis staan veel toestellen aan de grond. Wel deed KLM het aanzienlijk beter dan de Franse partner Air France.
  • Volgens De Telegraaf gaat KLM vanwege de financiële problemen nog eens 3.500 tot 4.000 banen schrappen.

Luchtvaartmaatschappij KLM heeft in het tweede kwartaal nog meer verlies geleden dan in de eerste drie maanden van dit jaar. Omdat vrijwel alle vliegtuigen een deel van de afgelopen periode aan de grond moesten blijven, liep het operationeel verlies op tot 493 miljoen euro. De omzet duikelde met meer dan 75 procent.

Daarmee deed KLM het aanzienlijk beter dan de Franse zustermaatschappij Air France. Onder meer door strengere lockdownregels in Frankrijk zette de Franse luchtvaartmaatschappij een bijna 87 procent lagere omzet in de boeken.

Beide bedrijven vervoerden maar een fractie van het aantal passagiers dat vorig jaar in dezelfde periode in het vliegtuig stapte. Bij KLM was dat 5 procent, bij Air France 4,8 procent. Budgetluchtvaartmaatschappij Transavia vervoerde zelfs maar 1,8 procent van het aantal passagiers van vorig jaar.

Heel Air France-KLM haalde een omzet van 1,2 miljard euro, tegen 7 miljard euro vorig jaar. Het nettoverlies bedroeg 2,6 miljard euro, onder meer door extra afschrijvingen die werden genomen vanwege het vervroegd uit de vaart nemen van de Boeing 747 door KLM en de Airbus A380 en A340 door Air France.

Verdere beslissingen over een verkleining van de vloot zijn nog niet genomen, laat KLM-topman Pieter Elbers weten.

'Heel langzaam herstel'

Voor de komende kwartalen is moederbedrijf Air France-KLM iets positiever. Het bedrijf verwacht dat in de lopende periode 45 procent van alle vluchten die normaal zouden worden uitgevoerd, vertrekt.

Daarmee is het bedrijf wat positiever gestemd dan bij de eerstekwartaalcijfers. In het vierde kwartaal zou het aandeel moeten zijn opgelopen tot 60 procent.

Het concern houdt daarbij een slag om de arm omdat het herstel sterk afhankelijk is van ontwikkelingen rond het coronavirus. KLM-topman Elbers spreekt ook van "een heel langzaam herstel". "Er is ook veel onzekerheid en het gaat niet in een rechte lijn. Het is echt twee stappen vooruit, een stap terug."

Foto: KLM-topman Pieter Elbers in april 2020 bij de aankomst van een vlucht uit China met medische hulpmiddelen voor de coronacrisis. Bron: ANP/Robin van Lonkhuijsen
Foto: KLM-topman Pieter Elbers in april 2020 bij de aankomst van een vlucht uit China met medische hulpmiddelen voor de coronacrisis. Bron: ANP/Robin van Lonkhuijsen

Elbers benadrukt overigens dat de cijfers van de Nederlandse luchtvaartmaatschappij nog slechter waren geweest zonder de NOW-steun van de overheid.

Dat was niet de enige steun die KLM kreeg vanuit Den Haag. Mede door staatssteun van de Franse en de Nederlandse overheid had Air France-KLM eind juni 14,2 miljard euro beschikbaar aan geld en mogelijk krediet.

'Nog eens 3.500 tot 4.000 banen weg'

Volgens De Telegraaf gaan er bij KLM de komende tijd nog eens 3.500 tot 4.000 banen verdwijnen. Die komen bovenop de eerder geschrapte uitzendbanen.

Vrijdag komt de maatschappij volgens de krant naar buiten met het plan voor een "kleinere en goedkopere KLM". Het personeel wordt daar morgenochtend eerst over ingelicht, alsmede de vakorganisaties over een sociaal plan.

De reorganisatie zou 2.000 tijdelijke en 4.000 vaste banen kosten. De tijdelijke functies zijn al geschrapt en 2.400 KLM’ers hebben zich aangemeld voor een vrijwillige vertrekregeling. Daardoor zullen er nog ongeveer 1.500 tot 2.000 mensen gedwongen moeten vertrekken.

Bij KLM werken omgerekend naar voltijdscontracten 27.000 mensen.

Air France maakte eerder al bekend 7.600 arbeidsplaatsen te willen schrappen om zich aan de situatie aan te passen.

LEES OOK: KLM moet zichzelf opnieuw uitvinden en scherp kiezen: maak vluchten van minder dan 500 kilometer overbodig