KLM is de afgelopen jaren flink gegroeid. De Nederlandse luchtvaartmaatschappij is zelfs goed voor 80 procent van de winst van moederbedrijf Air France-KLM. De Nederlanders doen het dus beter dan de Fransen, vindt men hier. Onzin, zeggen ze daar.

Volgens Fransen die zich recentelijk over de onderlinge verhoudingen hebben uitgesproken, is de lagere winst niet de schuld van Air France zelf, maar van hogere lasten in Frankrijk.

“Het probleem is het kader waarin Air France opereert”, zei econoom Pascal Perri volgens het FD vorige week op de Franse televisie. “In Nederland zijn de sociale lasten veel lager en in Frankrijk zijn de landingsrechten twee keer zo hoog.”

In een gelijk speelveld zouden de zustermaatschappijen veel meer aan elkaar gewaagd zijn, aldus de Fransen.

Air France-piloot Vincent Bossy sluit zich via Twitter aan bij econoom Perri: “Verhuis je Air France naar Nederland, dan ben je een miljard euro minder aan kosten kwijt. Air France doet bedrijfsmatig gesproken niet onder voor KLM, maar we zijn met handen en voeten gebonden.”

De top van Air France-KLM heeft bij de Franse regering gelobbyd voor lagere sociale lasten. Volgens de luchtvaartmaatschappij liggen die in Nederland 700 miljoen euro lager en in Duitsland 500 miljoen.

Spanningen bij Air France-KLM

Afgelopen week maakten Nederland en Frankrijk bekend dat er een werkplan komt om van Air France-KLM “de beste maatschappij” ter wereld te maken. Dat stelden minister Wopke Hoekstra van Financiën en zijn Franse collega Bruno Le Maire na afloop van overleg over Air France-KLM. Volgens Hoekstra is het “van cruciaal belang” voor zowel Nederland als Frankrijk dat de luchtvaartmaatschappij beter gaat presteren. Het toekomstplan moet eind juni af zijn.

Lees ook op Business Insider

Hoekstra was vrijdagmorgen vroeg naar Parijs gekomen om uit te leggen waarom de Nederlandse staat zonder medeweten en tot onaangename verrassing van de Fransen aandelen in de houdstermaatschappij heeft gekocht. Daardoor heeft de Nederlandse staat sinds woensdag net als de Fransen 14 procent van de aandelen in de houdstermaatschappij.

Na een gesprek van ruim anderhalf uur op het Franse ministerie van Financiën leek de kou uit de lucht en verschenen beide bewindslieden voor een korte persconferentie. Vlak daarvoor zetten de Fransen nog gauw even de Nederlandse vlag naast die van Frankrijk en de EU.

Beide partijen gaan wel nog rond de tafel zitten om afspraken te maken die moeten voorkomen dat er weer conflicten ontstaan. Hoekstra gaf toe dat de geheime aandelenkoop een onorthodoxe maatregel was. “Maar wat we gedaan hebben toont onze commitment aan de Franse staat.” Le Maire zei dat Frankrijk en Nederland “Europese partners en vrienden zijn”.

Werkgroep

Over de positie van KLM-topman Pieter Elbers repten ze tijdens de persconferentie niet. In een schriftelijke verklaring onderstreepten Hoekstra en Le Maire wel hun steun aan de baas van AF-KLM, de Canadees Ben Smith, en aan het “senior management” en alle veranderingen die recent zijn aangekondigd. Een functionaris heeft tegen persbureau Bloomberg gezegd dat Frankrijk het mandaat van Elbers steunt.

De werkgroep die nu een plan gaat opstellen om Air France-KLM concurrerender te maken wordt voorgezeten door de Nederlandse thesaurier-generaal Christiaan Reebergen en zijn Franse ambtgenoot Martin Vial. Zij gaan onder meer de kapitaalstructuur van Air France en KLM onder de loep nemen, gedragsnormen opstellen en kijken naar de verdediging van de belangen van de vliegvelden Charles de Gaulle en Schiphol als hubs.

Lees meer: