Na een pauze van vijf jaar is de langste vlucht ter wereld weer in ere hersteld. In oktober is Singapore Airlines weer begonnen met de non-stopdienst tussen Newark Liberty International Airport net buiten New York en de eigen thuisbasis op Changi Airport. Het is een vlucht van ruim 16.000 kilometer die zo’n 19 uur duurt.

Singapore Airlines vloog de route eerder tussen 2004 en 2013 en gebruikte toen de Airbus A340-500. Hoewel de prestaties van het toestel buitengewoon waren, was de A340-500 nog wel een overblijfsel uit de jaren negentig. De vier motoren verbruikten te veel brandstof om rendabel te zijn. Zelfs een poging om genoeg geld binnen te krijgen door er uitsluitend businessclass van te maken mislukte.

Nu in 2018 heeft Airbus een gloednieuw toestel voor de superlange vlucht.

Met de terugkeer van de vluchten SQ21 and SQ22 van Singapore Airlines, maakte ook de Airbus A350-900 Ultra Long Range (URL) zijn debuut.

De ULR is gebaseerd op de Airbus A350-900 die in 2015 voor het eerst dienst deed voor Qatar Airways. Maar deze aangepaste variant is gloednieuw. De eerste URL werd pas eind september geleverd aan Singapore Airlines.

Het grootste verschil tussen de standaard A350-900 en de URL is het vliegbereik. Het is Airbus gelukt ruimte te creëren voor bijna 24.ooo liter brandstof extra en daardoor kan het toestel nu bijna 18.000 kilometer vliegen zonder bij te tanken, terwijl het maximale bereik van het standaardtype 15.000 kilometer is.

Business Insider vloog mee met de eerste vlucht van Newark naar Singapore. En zelfs met alle comfort van de onberispelijke service van Singapore Airlines in de businessclass was het een lange en vermoeiende trip.

Lees ook op Business Insider

Dat betekent dat de vlucht helemaal zwaar is voor het cabinepersoneel van Singapore Airlines. Gelukkig hebben langeafstandstoestellen speciale rustplekken voor de stewards en stewardessen die niet toegankelijk zijn voor gewone passagiers.

Singapore Airlines gaf Business Insider toegang tot de compartimenten waar het cabinepersoneel kan rusten tijdens de vluchten van de URL. Bekijk het hieronder.


Een aantal uren voor onze vlucht naar Singapore spreken we af met medewerkers van de vliegmaatschappij voor een tour van het nieuwe toestel.

Foto: Benjamin Zhang/Business Insider

Hier staat hij geparkeerd bij de gate. Helaas hebben we geen beter zicht op de buitenkant van het toestel.

Foto: Benjamin Zhang/Business Insider

Zo ziet de A350-900 ULR eruit als er geen boardinggate is die het zicht ontneemt.

Foto: Singapore Airlines

Na het boarden gaan we helemaal naar de achterkant van de cabine, achter de premium economy-plekken.

Foto: Benjamin Zhang/Business Insider

Verstopt boven de achterkant van de passagierscabine zijn de rustplekken voor het cabinepersoneel.

Foto: Benjamin Zhang/Business Insider

Je kan er naar binnen via een ladder door een smalle passage.

Foto: Benjamin Zhang/Business Insider

Van daaruit kom je op een ruimte waar je je kleren op kan hangen voordat je een matras op klimt. Hier een blik van bovenaf daarop.

Foto: Benjamin Zhang/Business Insider

En dan is er een gang met in totaal vijf slaapplekken.

Foto: Benjamin Zhang/Business Insider

In het gangetje zijn opbergplekken voor beddengoed en lakens.

Foto: Benjamin Zhang/Business Insider

Aan de andere kant van het compartiment zijn nog drie slaapplekken.

Foto: Benjamin Zhang/Business Insider

In totaal is er ruimte voor acht mensen.

Foto: Benjamin Zhang/Business Insider

Dit compartiment is alleen voor stewards en stewardessen. Piloten hebben hun eigen rustplekken voor in het toestel.

Foto: Benjamin Zhang/Business Insider

De slaapplekken zijn van elkaar afgescheiden door fysieke afscheidingen of gordijnen. Van binnen zijn ze allemaal voorzien van leeslampjes en een entertainmentsysteem.

Foto: Benjamin Zhang/Business Insider

De slaapplekken van de Airbus A350 lijken behoorlijk op die van de Qantas Boeing 787-9 Dreamliner die we in 2017 hebben gezien.

Foto: Benjamin Zhang/Business Insider

Bekijk hier hoe de slaapplekken voor het cabinepersoneel en de piloten van de Qantas Boeing 787-9 Dreamliner eruitzien »