Het klinkt voor menig man als een droom: altijd goed voor de dag komen, zonder dat je op een vrije dag naar een winkelcentrum moet. Het kan allemaal dankzij online personal shopping services. Business Insider ging op zoek naar de beste.

De stad in gaan om daar tussen de mensenmassa’s op de – toch ietwat magere – mannenafdeling iets vinden dat past én goed staat, vindt niet iedereen leuk.

De ideale oplossing lijkt een online personal shopper: denk aan de Nederlandse startups House of Einstein of The Cloakroom. Laatstgenoemde werd begin vorig jaar overgenomen door de Duitse firma Modomoto.

Maar ook het Duitse Outfittery, het Nederlandse The Box Office, onderdeel van Suitsupply, en het Duitse Zalon richten zich in eerste instantie op de man. Vrouwen vinden het doorgaans namelijk veel te leuk om zelf te shoppen.

Foodboxen zijn inmiddels gemeengoed. Bedrijven als HelloFresh en Marley Spoon sturen maandelijks op maat gemaakte maaltijden naar consumenten. Werkt dit concept ook voor kledingadvies?

We schakelden stylist Dyanne Beekman in. Naast presentatrice van tv-programma’s als Looking Good kun je haar ook kennen van haar onderneming. Zo heeft ze haar eigen kledinglijnen, boeken, evenementen, winkel in Hilversum, ontwikkelde ze bedrijfskleding voor onder andere McDonald’s, geeft ze trainingen en doet ze de styling voor presentatoren, sporters en politici.

Samen met Beekman, die de kledingboxen blind testte, kwamen we tot de volgende top vijf van kledingboxen.


5: Zalon van Zalando

kledingbox 5

Producten: links: Button down Minimum €69,95, Samsøe & Samsøe €79,95, Hilfiger Denim chino €89,95, ALDO schoenen €69,95 — rechts: Scotch & Soda broek €89,95, Minimum trui €64,95, Wemoto T-shirt €34,95, Puma-schoenen €71,95

Thomas: “Mèh. De schoenen en de broeken vind ik vreselijk – en vind het eerlijk gezegd gek dat ze dit na mijn gesprek met de stylist hebben toegezonden. Verder is het weinig verrassend. De trui op de rechterfoto heb ik gehouden.”

Stylist Dyanne Beekman: “Deze box vind ik het minste. Ik begrijp niet waarom er twee groene broeken zijn geleverd. Ze lijken te veel op elkaar en er is ook duidelijk aangegeven dat Thomas niet van groene broeken houdt.”


4: The Outfittery

kledingbox 4

Producten: links: Ben Sherman trui €99,95, Scotch & Soda broek €99,95, Puma schoenen €74,95, —
midden: Ben Sherman merino-trui €99,95, Tommy Hillfiger button down €89,95, Scotch &Soda broek €89,95, Hummel-schoenen €69,95 — rechts: Paul Hunter-broek €79,95, Ralph Lauren button down €109,95, Paul Hunter merino v-neck €79,95

Stylist Dyanne Beekman: “Deze box vind ik ook niet goed. Waarom leveren ze drie gekleurde chino’s? Kies dan voor een pantalon, een chino en een jeans, dat is beter om eindeloos mee te combineren.”

Thomas: “Ik heb aangegeven dat ik zelf veel gekleurde chino’s draag, dus dat zal de reden zijn. De voorgestelde combinaties vond ik zelf voorspelbaar en te neutraal. Maar het kan natuurlijk zijn dat de stylist mij na het telefoongesprek zo inschatte: als een heel saai persoon. De rode broek heb ik trouwens wel gehouden.”


3: House of Einstein

kledingbox 3

Producten: Minimum trui €90, On Tour broek €100, Minimum shirt €60 — rechts: Vico-schoenen €150, On Tour-broek €100, Kronstadt-shirt €65, Filippa K-trui €140

Stylist Dyanne Beekman: “Deze box bevat een hele fashionable trui, maar als ik dan kijk naar de totale outfit, heeft Thomas er klassieke schoenen bij aan. Iets in deze styling klopt hier niet. Het is eerder tuttig dan fashionable.”

Thomas: “Niet verkeerd, deze box. Zeker de rechter combinatie vind ik mooi. Ik vind dat ze er goed in zijn geslaagd om dicht in de buurt van mijn eigen stijl te komen. Alleen de schoenen (rechts) vind ik vreselijk. De schoenen op de linkerfoto zijn trouwens van mijzelf, dus dat is mijn eigen schuld.”


2: The Box Office van Suitsupply

kledingbox personal shopper suit supply the box office

Producten: colbert €229, trui €89, broek €129, schoenen €199 en overhemd met lichtblauwe streep €79. Alles van Suitsupply.

Thomas: “De schoenen zijn niet echt mijn ding, maar de rest stond opvallend goed. Ze zijn er goed in geslaagd iets te vinden dat bij mij past, maar toch net buiten mijn comfortzone. Kan natuurlijk geluk zijn, of ze hebben goed hun werk gedaan.”

Stylist Dyanne Beekman: “Ik ben verrast, fijn dat ik in deze box een colbert zie. Maar om nou te zeggen ‘Goh, je kan eindeloos combineren…’, dat is niet het geval. Mits je bijvoorbeeld de trui een keer weg laat en alleen het overhemd onder het jasje draagt. Jammer dat ze niet de kans pakken om met één outfit meerdere combinaties te creëren.”


1: The Cloakroom

kledingbox 2

Producten: Bruun & Stengaarde Trui €69,95, Tailored Originals overhemd €49,95, Campus broek €79,90 — rechts: Selected homme trui €34,95, Knowledge Cotton Apparel chino €109,95, Boxfresh schoenen €89,95

Stylist Dyanne Beekman: “In mijn beleving is deze box het compleetst. Je kan hier het meeste mee combineren en de prijzen van deze artikelen zijn erg scherp.”

Thomas: “Ik werd niet erg enthousiast van deze box. Erg middle-of-the-road als je het mij vraagt, vooral de selectie op de rechterfoto. Ik heb wel de witte button-down gehouden, die kan ik combineren met kleding die ik al heb.”


De kledingbox als algemeen product

Het idee dat een online stylist je gratis gaat voorzien van stijladvies en je vervolgens een kledingkast voorstelt leek me wel een aantrekkelijk idee. Ik hoopte dat de stylisten mijn stijl zouden doorhebben, maar het vervolgens net iets stijlvoller zouden maken. Niet echt gelukt, ben ik bang.

In de meeste gevallen stonden de keuzes te ver van mijn eigen stijl af, en slaagden ze er ook niet in om mijn mening te veranderen.

Wel ben ik ben positief verrast door Suitsupply, die erin slaagde een stijl te creëren die ik zelf nooit had bedacht, maar eigenlijk wel fan van ben. De box van House of Einstein staat het dichtst bij wat ik zelf zou hebben gekocht, maar je hoopt toch dat je verrast wordt.

Ook Beekman is niet laaiend enthousiast. Misschien is ze als stylist bevooroordeeld – de retailers zagen toch aan de stoelpoten van haar vakgebied – een punt heeft ze wel: “Ik denk dat de gedachte van de man die dit bestelt is, dat hij voor gemak en comfort gaat. Nu zie je al dat Thomas af en toe vindt dat de schoen niet bij de outfit past en voor een exemplaar uit zijn eigen garderobe kiest. Mijn voorstel zou zijn: als je dan een schoen of een sneaker in deze box doet, zorg er dan voor dat hij altijd bij beide outfits past.”

Beekman: “Mijn conclusie overall is dat deze retailers allemaal dezelfde fout maken. De gedachte van – zoals wij die gebruiken – het ‘jas tot tas’-principe, mist in deze. Als ik dan naar de vijf boxen kijk, begrijp ik sowieso niet waarom er gekozen is voor een bepaalde schoen of sneaker.”

En nog een tweede euvel keert ook bij alle vijf terug: “Het dubbele aantal artikelen in de box doen. Waarom doen ze niet in één box én een trui én een vest, in plaats van twee truien? En waarom twee overhemden? Kies dan bijvoorbeeld voor een overhemd én een polo. De boxen zijn incompleet.”

Uiteindelijk heb ik een aantal kledingstukken gehouden. Een zwarte trui, een rode broek, een wit overhemd – allemaal uit verschillende kledingboxen.

LEES OOK: 19 kledingstukken die iedere man in zijn kast wil hebben liggen voor zijn 30ste