• 58 procent van de Nederlanders wil de huidige vaste autobelastingen inruilen voor een heffing naar gebruik, blijkt uit onderzoek van Multiscope.
  • Eerder dit jaar pleitte een coalitie van de autobranche en milieuorganisaties voor “een vorm van kilometerheffing” om de klimaatdoelen van de EU te halen.
  • Er zijn verschillende vormen van een heffing naar gebruik. Business Insider zet drie opties op een rij.

Als het aan een meerderheid van de Nederlanders ligt, maken de motorrijtuigenbelasting en de aankoopbelasting bmp voor auto’s, plaats voor rekeningrijden.

Dat blijkt uit onderzoek van Multiscope onder ruim 3.000 Nederlanders. Daarin zegt 58 procent voor een belasting naar gebruik te zijn, bijvoorbeeld een kilometerheffing.

Nu betalen automobilisten periodiek motorrijtuigenbelasting en eenmalig bmp (Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen) bij aanschaf van een auto.

In 2019 bleek al dat Nederlanders die belastingen liever inruilen voor een belasting naar gebruik. In een onderzoek van I&O Research in opdracht van de Volkskrant zei 58 procent liever per gereden kilometer te betalen dan een vast bedrag aan motorrijtuigenbelasting. Dat was meer dan in 2016, toen 53 procent voorstander was van rekeningrijden.

Rekeningrijden invoeren kan op 3 manieren

Er zijn verschillende manieren om rekeningrijden in te voeren, schreef Business Insider eerder. Dit zijn de meest gangbare opties:

  • Vlaktaks: Iedere kilometer wordt met hetzelfde bedrag belast, ongeacht waar of wanneer je die kilometer rijdt.
  • Spitsheffing: Automobilisten betalen meer tijdens de spits en minder buiten de spits.
  • Ecotaks: De hoogte van het te betalen bedrag hangt af van hoe energiezuinig de auto is. Eigenaren van ‘vieze’ auto’s zijn dus duurder uit.

In mei van dit jaar pleitte een coalitie van autobrancheverenigingen en milieuorganisaties nog voor de invoering van een vorm van kilometerheffing om de Europese klimaatdoelen te kunnen halen. Het idee is dat automobilisten daarmee zuiniger gaan rijden.

De belangenorganisaties verwachten dat in 2030 nog altijd 70 tot 80 procent van alle auto’s op fossiele brandstoffen rijdt.

De Europese Unie wil het aantal brandstofauto’s drastisch terugbrengen om de klimaatdoelen te halen en heeft daarvoor haar klimaatplannen aangescherpt. Daarin staat dat de EU de verkoop van nieuwe brandstofauto’s in 2035 wil verbieden.

Voor een deel van de Nederlanders is dat overigens niet snel genoeg. 35 procent vindt dat nieuw te koop aangeboden auto’s al in 2030 alleen nog maar emissievrij mogen zijn, blijkt ook uit het onderzoek van Multiscope.

Lees meer over rekeningrijden: