• In 2035 mogen er geen brandstofauto’s meer worden verkocht, ook geen hybride auto’s. Dat staat in het klimaatplan ‘Fit for 55’ dat woensdag is gepresenteerd door vicevoorzitter van de Europese Commissie Frans Timmermans.
  • Het plan bevat nieuwe of aangescherpte maatregelen om de CO2-uitstoot binnen de EU in 2030 met 55 procent terug te brengen opzichte van 1990.
  • Zo moet de CO2-uistoot van brandstofauto’s in 2030 niet 65 procent van de huidige uitstoot bedragen, zoals eerder was gepland, maar 45 procent van de uitstoot in 2021.

De benzine- en dieselauto’s verdwijnen binnen vijftien jaar uit de Europese showrooms, als het aan de Europese Commissie ligt. Het is een van de ingrijpende klimaatmaatregelen om ook het wegverkeer, dat de afgelopen jaren alleen maar meer CO2 is gaan uitstoten, in korte tijd te verduurzamen.

Dat staat in het klimaatplan ‘Fit for 55’ dat woensdag is gepresenteerd door vicevoorzitter van de Europese Commissie Frans Timmermans. Het plan bevat nieuwe of aangescherpte maatregelen om de CO2-uitstoot binnen de EU in 2030 met 55 procent terug te brengen opzichte van 1990.

Het verkeer is verantwoordelijk voor een kwart van de totale CO2-uitstoot. En anders dan bij andere grote producenten van broeikasgassen als de energiesector en de industrie, groeit die uitstoot nog altijd. “Ook al heeft de auto-industrie wel echt een bladzijde omgeslagen de afgelopen jaren”, zegt Frans Timmermans, de klimaatman van de Europese Commissie.

De overgang naar elektrische auto’s moet veel sneller. De afgelopen jaren tijd bleken de stappen om het aandeel nieuwe brandstofauto’s dat op de markt komt terug te brengen succesvol. Daarom wil de Commissie die stappen vergroten.

Zo is het percentage dat nieuwe brandstofauto's in 2030 aan CO2 mogen uitstoten, verlaagd. In 2030 mogen nieuwe auto's die dan aan de man worden gebracht nog maar 45 procent CO2 uitstoten ten opzichte van de CO2-uitstoot in 2021. Daarmee is het eerder geplande percentage van 62,5 procent van de huidige uitstoot van de baan.

Verbod op brandstofauto's en minimumaantal laadpunten voor elektrische wagens

Nog eens vijf jaar later mag er helemaal geen nieuwe brandstofauto meer worden verkocht. Ook geen hybride exemplaar dus. En ook fabrikanten van sportauto's als Ferrari zullen hun wagens volledig elektrisch moeten maken. De uitzondering voor kleine automakers verdwijnt.

Met die maatregel in het verschiet zullen de autofabrikanten meer elektrische modellen uitbrengen én komen er de komende jaren al meer tweedehandsjes op de markt, verwacht de Commissie. Dat laatste is ook cruciaal voor de verduurzaming op de Europese wegen, want "miljoenen Europeanen hebben nog nooit meer dan 1.500 euro aan een auto uitgegeven", zegt Timmermans.

Maar automobilisten kopen pas een elektrische auto's ze niet hoeven te vrezen voor een lege accu in niemandsland, beseft het dagelijks bestuur van de EU. Daarom moet het aantal laadpalen voor de naar schatting minstens 30 miljoen elektrische auto's in 2030 drastisch omhoog. En niet alleen in Nederland, Duitsland en Frankrijk, waar er al wel wat staan.

Er komt een minimumaantal laadpunten per hoeveelheid auto's en langs de belangrijkste Europese snelwegen moet voor 2025 iedere 60 kilometer minstens 300 kW aan snelladers verrijzen, als het aan de Commissie ligt. Vijf jaar later dient dat te zijn verdubbeld. Daar moet de komende jaren 15 miljard euro in worden gestoken. Ook komt er een minimumaantal stations waar de weggebruiker waterstof kan tanken.

De aanschaf van een elektrische auto wordt ook aantrekkelijker doordat de benzineprijs waarschijnlijk omhooggaat. De Commissie wil dat de olie-industrie gaat betalen voor de CO2-uitstoot van het verkeer, en die rekent dat mogelijk door aan de klant.