Hoe hard de eigenaren ook roepen dat de Bijenkorf en Hudson’s Bay niet in elkaars vaarwater zitten: het vandaag geopende warenhuis spreekt voor zich.

Vergelijk je de twee Amsterdamse zaken, dan is de conclusie simpel: luxe, ruimte, veel licht, marmer en een prachtig uitzicht over de stad. Dat riekt naar concurrentie.

Business Insider maakte vanochtend een rondje door het warenhuis op het Rokin, de eerste in een reeks van twintig vestigingen die zijn deuren opent in Nederland.

Deze 19 foto’s die laten zien dat de Bijenkorf toch wel mag oppassen.


Zowel Hudson’s Bay (17.000 vierkante meter oppervlak) als de Bijenkorf (21.000 vierkante meter) is gigantisch. En dat op steenworp afstand van elkaar: het Rokin en de Dam. Twee A-locaties die op een minuutje looptijd van elkaar liggen.

opening-hudsons-bay


Qua uiterlijk zijn beiden panden op hun eigen manier statisch. Grootste verschil: de etalages van de Bijenkorf zijn ware kunstwerkjes, die van Hudson’s Bay zijn een stuk lichter, simpeler en zakelijker.

etalage-hudsons-bay


Hoewel het pand van Hudson’s Bay íets kleiner is, oogt het ruim. De indeling is logisch en dankzij de vele zitjes ook redelijk knus.

2017-09-04 10:14:04 AMSTERDAM - Schoenen afdeling in het warenhuis Hudsons Bay. De Canadese warenhuisketen opent haar eerste Nederlandse vestiging in Amsterdam. ANP KOEN VAN WEEL


Wat wel even wennen is voor veel bezoekers: Hudson’s Bay bestaat eigenlijk uit vier afzonderlijke panden. De één voor de vrouwenafdeling van vijf verdiepingen, één gebouw voor de mannen, eentje gericht op interieur en één voor kinderen.

verdiepingen-Hudsons-bay

Het ‘mannenpand’ en die voor de vrouwen zijn in de kelder geschakeld, maar voor de rest zul je buitenom moeten lopen om in de andere gedeeltes te komen.

De mannen mogen in hun handjes klappen. Bestaat de afdeling bij de meeste warenhuizen slechts uit één zielige verdieping (waaronder de Bijenkorf), bij Hudson’s Bay krijg je er vier.

mannenafdeling-hudsons-bay


De kinderafdeling is op dit moment nog niet open.

Kinderafdeling-hudsons-bay


Vooral de begane grond van Hudson’s Bay en de Bijenkorf lijken griezelig veel op elkaar. Waarschijnlijk dankzij de redelijk standaard stands van de aanwezige beautymerken.

beauty-afdeling-hudsons-bay-2


Zowel qua indeling als uitstraling lijken de winkels op elkaar, en dat zal vooral ook buiten Amsterdam merkbaar zijn.

damesafdeling

In beide winkels kun je terecht voor een paar schoenen van Alexander Wang.

De Bijenkorf in Amsterdam biedt shop-in-shops van merken als Saint Laurent, Louis Vuitton en Céline en daarmee onderscheidt de zaak zich. Maar bijvoorbeeld de Bijenkorf in Eindhoven biedt lang niet zoveel keuze in luxe merken en zal daardoor meer op Hudson’s Bay lijken.

De Bijenkorf heeft eerder wel de intentie uitgesproken om ook in de vestigingen in Rotterdam en Utrecht merken als Chloé, Céline, Givenchy en Balenciaga toe te voegen.


De verschillen die er zijn, zitten vooral in merkkeuze. En daarin is Hudson’s Bay íets toegankelijker dan zijn concurrent: veel Scotch&Soda, Tommy Hilfiger en Nike.

beauty-afdeling-hudsons-bay

Zo kun je bij Hudson’s Bay het door YouTubers geliefde Urban Decay vinden. De Bijenkorf biedt Rituals als goedkoper alternatief.


Als je kijkt naar de tassenafdeling komen de Canadezen wel met een verrassend concept: Lxr & co biedt tweedehands tassen. Of ja, luxe tassen van merken als Louis Vuitton en Céline die een tweede leven krijgen.

tassenafdeling-hudsons-bay


Hudson’s Bay wil zich vooral onderscheiden met ‘service’. Er is een horlogemaker, een nagelsalon, je kunt via de app een personal shopper reserveren en er is een denimdeskundige die je jeans ter plekke aanpast…

jeans-maker-hudsons-bay


Vrouwen- én mannen kunnen terecht in een eigen kapsalon. Speciaal voor de Nederlandse man pasten de Canadezen de prijs voor de barbier toch maar aan van 60 euro naar 49 euro. Op de foto is de vrouwenkapsalon te zien.

Kapper-Hudsons-bay


De paskamers zijn ruim. Uitgeputte partners kunnen in de zitjes vóór de paskamers relaxen, een tijdschrift lezen of wat water pakken. Enige nadeel: er zijn maar weinig toiletten in de gebouwen te vinden in vergelijking met de Bijenkorf.

paskamers-hudson-bay


De woonaccessoires en delicatessen zijn bij de Bijenkorf meer en meer gemarginaliseerd. Bij Hudson’s Bay daarentegen is er een compleet pand voor uit de grond gestampt.

home-afdeling-3-hudsons-bay


Drie etages vol met stationary, boeken, cadeau-artikelen, woonitems en delicatessen. Van Essenza-beddengoed tot stroopwafels en polaroid-camera’s.

home-afdeling-2-hudsons-bay


De Bijenkorf is natuurlijk een oer-Hollands merk. Hudson’s Bay doet een gooi naar dezelfde status door voor de marketing een blik Nederlandse influencers open te trekken en samenwerkingen aan te gaan met Nederlandse ontwerpers.

Influencer-hudsons-bay


Een plek in Hudson’s Bay Amsterdam die absoluut meer hautain is dan zijn evenknie, is het restaurant. Moeten de andere filialen het met een La Place doen, in de hoofdstad is er Nacarat: een à la carte restaurant van topchef Ron Blaauw.

2017-09-04 10:51:14 AMSTERDAM - Restaurant Nacarat in het warenhuis Hudsons Bay. De Canadese warenhuisketen opent haar eerste Nederlandse vestiging in Amsterdam. ANP KOEN VAN WEEL

Bij de zaak in de nok betaal je bij de reservering 65 euro per persoon voor een viergangenmenu. Concurrent The Kitchen van de Bijenkorf biedt hoofdgerechten die ongeveer vijftien euro kosten aan de kassa.

nacarat hudsons bay


En dan is er nog de strijd om de reiziger. Het grote voordeel van het Nederlandse warenhuis is dat je praktisch ín de Bijenkorf kunt parkeren. Maar wat Hudson’s Bay te bieden heeft is ook niet misselijk: de winkel krijgt in de toekomst een directe toegang tot de Noord-Zuidlijn. Voor fietsers is er een fietsenstalling onder de ‘home-afdeling’. Al staat ‘die nu nog even vol met andere spullen’, fluistert een verkoopster ons toe.

2017-09-05 09:46:33 AMSTERDAM - Consumenten nemen op de openingsdag een kijkje in de vestiging aan het Rokin van het Canadese warenhuis Hudsons Bay. ANP BAS CZERWINSKI


LEES OOK: Deze 25-jarige tweeling verovert Nederland met hun oppasdienst – nu is Duitsland aan de beurt