Hudson’s Bay wordt een winkel met een oranje randje. Het Canadese warenhuis dat binnenkort zijn eerste winkel opent in Amsterdam heeft in zijn merkenbeleid voor een Hollandse koers gekozen.

Natuurlijk zijn er de internationaal befaamde merken als Chanel, Ralph Lauren en Adidas vertegenwoordigd, toch zien we ook een opvallend aantal Nederlandse merken hangen. Denk aan G-Star Raw, Denham en Scotch & Soda die de schappen zullen vullen.

Daarnaast zijn er een opvallend aantal kleinere merken in de keten te vinden straks. Vijftig procent van de vloer wordt mode, dertig procent beauty en twintig procent interieur.

Aan FashionUnited legde directeur Marketing en Inkoop Jacco van der Steen uit dat er 50 studioruimtes in de winkel komen – een soort pop-up stores – en dat op bijna iedere etage 20 tot 25 vierkante meter wordt vrijgemaakt voor opkomende merken. Het gaat hierbij niet alleen om modemerken, “het zou ook goed een cactusshop kunnen zijn”, fantaseerde de directeur Marketing en Inkoop.

Het aanbod merken zal regelmatig aangepast worden. Zo is is er ook een speciale collectie limited’s. Hiervoor heeft Hudson’s Bay Nederlandse ontwerpers benaderd om een ontwerp in gelimiteerde oplage te maken met de vijf kleuren van het Hudson’s Bay-logo.

Echte Hollandse glorie. Zo maakte ontwerpster Tess van Zalinge een lingeriesetje dat ook als badkleding te gebruiken is, geïnspireerd op de Volendamse klederdracht.

In een serie YouTube-video’s in ‘Hollandse’ setting – lees: hooibalen, geitjes en molens – vertellen de overige jonge Nederlandse ontwerpers over hun item. Onder hen Alexandra Frida, Edwin Oudshoorn, David Laport, Zoe Karssen, Fleur Goedendorp en Jordy van den Nieuwendijk.

Lees ook op Business Insider

Aan FashionUnited laat Van der Steen weten: “Vanaf het begin hebben we ons ingezet voor jong talent. Samenwerking met partners vinden wij heel belangrijk, belangrijker dan spullen verkopen. We willen jong talent een platform geven, zodat ze een kans krijgen tussen de gerenommeerde merken.”

Onderstaande wat kleinere merken zijn geen onderdeel van de limited’s, maar verdienden wel een plek in het assortiment:


1. Moments of light, geurkaarsen van de Zwolse Anne-Floor Sinnige

Dat er een prima business zit in geurkaarsen bewijst de Zwolse Anne-Floor Sinnige (35). Hudson’s Bay verkoopt vanaf volgende week ook haar concept Moments of light, net als 150 andere zaken in Nederland, België en Duitsland.

Het is een soort wenslampion in de vorm van een kaars, legt Sinnige uit aan De Ondernemer. Een kwalitatieve kaars, mooi verpakt en met een toepasselijk gedicht erop. Iedere kaars staat voor een belangrijk moment in het leven. Naast geurkaarsen bestaat de lijn inmiddels ook uit badproducten, lucifers en ‘poemcards’.


2. Charlotte Wooning, handgemaakte sieraden uit Rotterdam

Al ruim tien jaar maakt Charlotte Wooning zilveren en gouden sieraden onder haar eigen naam. Haar collectie delicate en vrouwelijke sieraden groeit organisch, met ieder seizoen nieuwe items gemaakt van alleen het beste soort zilver (sterling 925).

Alles wordt in het atelier van de Rotterdamse ontworpen en gemaakt, en vervolgens over de hele wereld verkocht. Hudson’s Bay kan ze nu dus aan het lijstje toevoegen.


3. The Boyscouts, geometrische sieraden van de Rotterdamse Zelda Beauchampet

the-boyscouts

Zelda Beauchampet (37) richtte in 2011 The Boyscouts op. Samen met een klein team werkt ze in de studio én winkel aan de Diergaardesingel in Rotterdam.

Het label groeide de jaren enorm met tientallen verkooppunten, waaronder het gevierde Opening Ceremony in Japan. Centraal in het werk van The Boyscouts staan geometrische vormen. Alle oorbellen, armbanden, kettingen, accessoires en tassen zijn van hoge kwaliteit, duurzaam zilver, fairtrade goud en handgemaakt.


4. Vedder&Vedder, gepersonaliseerde sieraden van de tweeling Anne en Esther Vedder

Vedder-About-us

De eeneiige tweeling Anne en Esther Vedder (27) heeft als missie om een persoonlijke noot aan sieraden toe te voegen. Persoonlijke sieraden die als herinnering dienen aan bijzondere momenten of mensen.

Zo kun je bij Vedder & Vedder een gepersonaliseerd sieraad maken. Vanuit hun kantoor in Amsterdam hopen ze het merk verder uit te bouwen. Vorig jaar is het duo met een nieuwe lijn gestart: Just Franky.


5. Love Stories, Amsterdams lingerielabel van Marloes Hoedeman

Eigenlijk is Love Stories een vreemde eend in de bijt in dit lijstje. Het label van Marloes Hoedeman bestaat weliswaar pas sinds 2014, inmiddels zijn er wel al veertien winkels over de hele wereld te vinden. Waaronder in Sydney, Barcelona, Parijs en Kopenhagen. Echt klein is het Amsterdamse merk dus niet meer te noemen.

Doordat Hudson’s Bay het merk nu ook gaat aanbieden, zijn de comfortabele bh’s zonder beugels, mismatchende setjes en andere kledingstukken in nog meer Nederlandse steden te vinden.


6. Ontour, kledinglabel van Remco van der Velden en Etienne Dekkers

Oprichters Etienne Dekkers en Remco van der Velden leerden elkaar kennen op de Design Academy in Eindhoven tijdens hun studie product design. Wat begon als een paar shirts en een idee is inmiddels een wereldwijd merk met meerdere collecties. Twee jaar geleden verhuisde het team van Eindhoven naar Amsterdam-Noord.


En zo zijn er nog meer Nederlandse merken te noemen. Pakkenmerk Cavallaro is Nederlands, net als PME Legend, Vive l’Homme, Vanguard, Robey, Van Bommel, Van Lier, Cruyff, Imps & Elfs, Nikkie, Nik&Nik, Noppies, Buddha to Buddha, Viktor & Rolf en ga zo maar door. De lokale economie steunen, kan dus prima bij Hudson’s Bay.