Falend intern toezicht en een hoog opgelopen werkdruk, mede als gevolg van bureaucratie, reorganisaties en slecht werkende IT-systemen. Dat zijn volgens ABN AMRO de voornaamste oorzaken van het gesjoemel door een groot aantal hypotheekadviseurs dat vorig jaar aan het licht kwam.

De medewerkers zetten gekopieerde handtekeningen van klanten onder al afgegeven hypotheekadviezen die voor controle naar een interne kwaliteitsdesk werden gestuurd. Het ging om dossiers waar achteraf nog wijzigingen in waren aangebracht, waardoor opnieuw getekend moest worden.

Veel klanten zitten er niet te wachten om achteraf een extra krabbel te zetten. Bovendien hadden veel adviestrajecten toch al vertraging opgelopen door stroperige procedures en technologische tekortkomingen. Door handtekeningen te kopiëren konden adviseurs die dossiers toch afronden en persoonlijke doelstellingen halen die van invloed waren op hun beoordeling. Angst voor ontslag speelde daarbij ook een rol.

Dossiers

Van de 850 hypotheekadviseurs die ABN AMRO in dienst heeft, hebben er 114 zich daar schuldig aan gemaakt. Het gaat om in totaal zevenhonderd dossiers. In drie gevallen leed de klant beperkte financiële schade, die inmiddels is vergoed. In totaal ging het om minder dan 1000 euro.

In totaal bleek onder zevenhonderd dossiers een gekopieerde handtekening te staan. In drie gevallen leed de klant door het gesjoemel beperkte financiële schade, die inmiddels is vergoed. In totaal ging het om minder dan 1000 euro.