Foei, Demy!

Kledingmerk Balr. krijgt een tik op de vingers van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Volgens de toezichthouder is het merk de fout ingegaan bij een onlinekortingsactie.

Klanten hadden gemeld dat zij hun bestelling bij de webwinkel niet konden terugsturen, omdat zij gebruik hadden gemaakt van een eenmalige kortingscode.

De ACM ontving hier in korte tijd veel klachten over. Consumenten hebben bij internetaankopen bijna altijd het recht om binnen veertien dagen van hun aankoop af te zien. Zij hoeven daarvoor geen reden aan te geven.

Na gesprekken met de ACM heeft het bedrijf zijn klanten laten weten dat zij hun aankopen desgewenst alsnog mogen terugsturen.

Balr. werd mede opgericht door oud-voetballer Demy de Zeeuw. Naast kleding verkoopt Balr. onder meer ook schoenen, tassen en accessoires.

Demy de Zeeuw razend succesvol met Balr.

De Zeeuw runt sinds 2016 jaar een kledingwinkel in de Kalverstraat, op de hoek bij het Spui, in Amsterdam. Maar de bulk van de inkomsten komt van de online verkopen.

In 2017 zette hij zo'n 10 miljoen euro om. De Zeeuw heeft daarbij nauwelijks kosten voor marketing, vertelde hij afgelopen jaar aan Het Parool. “Alles draait om een goed netwerk.”

Per dag gaan tussen de 300 en 400 pakketten de deur uit, van minimaal 75 euro per stuk, maar vaak een paar honderd euro. Een jas van Balr. kost al snel 600 euro.

Op Instagram heeft Balr. 1,2 miljoen volgers.

Uit een boek van marketingstrateeg Andrew Davis leerde De Zeeuw dat als grote namen je kleding dragen, fans vanzelf volgen. Dus bevriende voetballers stuurt hij gratis kleding voor henzelf en hun teamgenoten.

Lees ook het verhaal over het geheim van kledingmerk Balr. van Demy de Zeeuw »