Een serveerster komt aan mijn tafeltje staan: “Voor wie was de thee?”

Voor mij wordt een wit koffiekopje met heet water gezet, erbij een klein mandje met vijf soorten theezakjes van Pickwick. Binnen één tel heb ik spijt van mijn keuze. Betaal ik híer bijna drie euro voor?!

Vrijwel iedereen die gek is op thee heeft bovenstaande wel eens meegemaakt. “Dat vind ik een schande”, stelt Fenje Bolt, van Tea Bar. In haar Amsterdamse winkel verkoopt ze 80 soorten thee, online 120 soorten. Losse, verse thee.

“Kijk, als je verse muntthee verkoopt is dat iets anders. Dat kopje thee ligt trouwens buiten mijn kennis, omdat ik het meer zie als een kruidengoedje. Maar goed, als je als horecaondernemer met de munt blijft zitten, heb je kostenderving. Dus dan kan ik een prijs van een paar euro begrijpen.”

De situatie hierboven begrijpt ze niet. “Ik vind dat er best wat meer gevraagd mag worden voor thee, maar ik begrijp niet dat sommige horeca-ondernemers twee of drie euro durven vragen voor een zakje Pickwick.”

“De horeca is aan zichzelf verplicht om kwaliteit te bieden, dan kom je niet aan met iets wat de klant ook gewoon in de supermarkt kan kopen.”

Ophef over theezakjes met suiker

Wat is dan precies het verschil tussen een theezakje en losse thee? “Trek maar eens een zakje open, ruik eraan. Ik ben niet van het bashen van zakjes, maar je ziet meteen dat de blaadjes fijner zijn. Die thee moet verpakt worden, wordt opgeslagen, dat gaat allemaal ten koste van de versheid.”

Losse thee is volgens de expert verser. “En het blad is groter en daardoor vaak smaakvoller. Onze thee is bijna altijd biologisch, zonder toegevoegde suikers en aroma’s. Het product is transparanter.”

En dat kan alleen maar een goed iets zijn, als we een uitzending over thee van De Keuringsdienst van Waarde mogen geloven. “Er was toen inderdaad ophef over de suiker in de theezakjes van Lipton. Dat ging over granulaten: aroma’s met een suikerlaagje er omheen om ze te conserveren. Er zit maar een minimale hoeveelheid suiker in, maar inderdaad: het had gemeld moeten worden.”

Het sluit allemaal aan bij de trend dat de consument op zoek is naar kwaliteit. Dat kwaliteit wat meer kost, maakt dan vaak niet uit.

LEES OOK: De man achter het legendarische koffiemerk Illy prijst de Nederlandse koffiedrinker, maar in één ding falen we hopeloos