Taxi-app Uber is binnen pakweg een half jaar een nieuwe bestuurder kwijt, een teken dat het nog steeds niet erg soepel loopt in de bedrijfstop.

Jeff Jones trad een half jaar geleden aan als ‘president’  en was als topbestuurder onder meer verantwoordelijk voor marketing. Uber heeft het vertrek van Jones bevestigd tegenover Business Insider.

Jones’ vertrek zou niet direct te maken hebben met de zoektocht naar een nieuwe operationeel directeur, die in rang hoger zou zijn dan de ‘president’. Volgens de techsite Recode zou de situatie bij Uber niet overeenkomen met wat Jones had verwacht.

Taxi-app Uber is het meest waardevolle niet-beursgenoteerde bedrijf ter wereld en heeft een prijskaartje van meer dan 60 miljard dollar. Maar sinds begin dit jaar is het bedrijf van mede-oprichter en topman Travis Kalanick overspoeld door negatieve berichtgeving.

Uber: seksuele intimidatie en claim Google

Afgelopen januari verwijderden 200 duizend klanten van Uber in de VS de app van hun smartphone, na berichten dat het bedrijf zou profiteren van het destijds door president Trump aangekondigde inreisverbod voor mensen uit zeven overwegend islamitische landen. Dat leidde tot chaos op Amerikaanse vliegvelden.

Vervolgens werd Uber overvallen door een schandaal over seksuele intimidatie op het werk. Het bedrijf is inmiddels een intern onderzoek gestart.

Uber heeft ook een claim aan de broek van Google, voor vermeende diefstal van technologie die door een voormalige Google-medewerker zou zijn ontwikkeld.

Volgens Recode heeft het vertrek van Jones “direct” te maken met de schandalen. In een verklaring die Jones naar Recode stuurde, stelt hij dat zijn eigen opvattingen over leiderschap niet overeenstemmen met wat hij “zag en ervoer bij Uber”

Topman Kalanick heeft aangegeven dat hij het management juist wil versterken en op zoek is naar een sterk Chief Operating Officer die hem daarbij kan helpen.

Zie hieronder de mail die Kalanick stuurde naar medewerkers van Uber (Engels):

Team,

I wanted to let you know that Jeff Jones has decided to resign from Uber.

Jeff joined Uber in October 2016 from being CMO at retailer Target. In 6 months, he made an important impact on the company-from his focus on being driver obsessed to delivering our first brand reputation study, which will help set our course in the coming months and year.

After we announced our intention to hire a COO, Jeff came to the tough decision that he doesn’t see his future at Uber. It is unfortunate that this was announced through the press but I thought it was important to send all of you an email before providing comment publicly.

Rachel, Pierre and Mac will continue to lead the Global Ops teams, reporting to me until we have signed a COO. Troy Stevenson, who leads CommOps, and Shalin Amin who leads brand design will report to Rachel Holt. Ab Gupta will report to Andrew MacDonald.

Thanks,

Travis